Sunday 22 June 2014

Part 3: Cerpen Cinta Chocolate Moist

Sambungan Cerpen : C.C.M




~ ~ ~ ~ ~

Malam ini aku menulis untuk meluahkan sebuah rasa.
Rasa sedih sekeping hati.

Malas aku mahu berlapik lagi.

Sungguh, rasa sedih dan kecewa ku masih berbisa!
Hingga detik ini...
walaupun dua bulan sudah peristiwa itu berlaku.

Jujur aku katakan,
sejak itu,
aku makin membenci lelaki!

Maafkan aku!
Mungkin aku emosi!
malam ini...

Haha...
Ramai kata aku seorang wanita yang kuat!
kerna mereka sering melihat,
senyuman ku di bibir ini.

walau hakikatnya...

Sakit!

Sakit itu masih ada okay!

astaghfirullah hal'azim...
astaghfirullah hal'azim...
astaghfirullah hal'azim...

Maafkan aku...
siapa tidak sakit hati, kecewa, rasa duka pabila ditinggalkan insan tersayang tanpa sebab kukuh!

Allahuakbar.

Jujur, setelah aku dibenarkan keluar dari hospital,
aku rasa mahu cepat-cepat pulang ke rumah.

kenapa?

sebabnya aku tak mahu lagi melihat wajah lelaki!
termasuklah doktor yang merawatku,
meskipun dia caring terhadap aku!

bagi aku, semua itu tak beerti langsung dalam hidup aku!
caring lah sehabis mana sekalipun,

MAAF!
Pintu hati dah tertutup!!!

Kepada dia, seandainya dia TERsinggah blog aku malam ini,
aku doakan dikau bahagia bersama si dia.

dengar-dengar nak nikah dah kan...

Alhamdulillah.. tahniah. semoga bahagia milikmu selamanya.

Allahuakbar...

Jujur, sampai sahaja di rumah,
sejurus ibu keluar dari kamar ku, aku jatuh terjelepuk di lantai.

Semuanya kerna aku belum kuat!
walaupun di depan ibu sentiasa aku mengukirkan senyuman...

aku hanya bisa bangkit semula setelah aku ingat nama-Nya,
"ALLAHUAKBAR..." dan "AR-RAHMAN..."



Allahuakbar, kerana aku sangat meyakini Dia Maha Besar dari segala, begitu juga dengan ujian yang menghempap ku!

Walau berasa ujian itu besar, namun pabila merasai Allah swt lagi besar, aku bisa kuat!

Ar-Rahman, dengan nama ini jualah membantu ku untuk berdiri semula kerana aku meyakini Dia Maha Penyayang...
Dia berikan ujian hebat ini kerana Dia sayangkan aku.
Dia mengambil insan yang ku sayang dan cinta hati aku kerana Dia mahu aku kembali bercinta dengan-Nya sahaja.

Justeru, hatiku akhirnya berjaya dilembutkan...

lalu mengalirlah airmata ku...

ALLAH...

ALLAH...

ALLAH...

nama inilah yang sering meniti-niti di bibirku saban hari...

dengan-Nya aku kuat!!!

Maafkan aku...
lelaki tidak mungkin aku beri ruang padamu untuk mencuri hatiku lagi.

Melainkan dia yang ditakdirkan berjaya memikat hatiku !

Err...dia itu, aku pun tak tahu siapa!!

aku berserah sahaja pada DIA !!

one more!!

dengan yang 'satu' ini juga bisa buat aku tersenyum tau!

apakah??

Of course lah kek coklat moist!!!

Haha, bunyi macam lawak kan?

Itulah hakikatnya...

Pantang aku tengok kek tu, mesti lupa segala masalah aku!
Dengan cecair coklat yang meleleh tu lagi...
Hai... sedapnya kek tu...!!

well, see!

betapa hebatnya panahan coklat moist pada diri aku kan?

hee... senyum dear!! senyum!! You can do it with Allah !

Okay, membebel betul aku malam ni kan.

baik, mengundur  diri dulu ya.

perlu tidur sebab nanti nak 'bercinta' dengan DIA .
DIA setia tunggu aku di pertengahan malam...

subhanaAllah... Biarlah DIA dihatiku kini!

lelaki please don't disturb me anymore!

selamat malam semua. tidur bebaik tau.

semoga tidur malam ini dan bangkit esok pagi dalam iman. allahumma aamiin.

assalamualaikumm...

p/s : kpd sesiapa yang mengenali Pencinta Kek Coklat Moist ini, jangan lupa doakan saya ye.
maaf, bahasakan diri 'aku' di atas! sesekali kasar kan? Hee..

tata semua!!

~ ~ ~ ~ ~

Dia terus tekan publish!

Done! Post terbaru di blognya, 'Pencinta Coklat Moist'.

Sejurus itu, tanpa disedari laju cecair putih membasahi pipi gebunya...

Dia terus menjatuhkan mukanya ke meja...

Tangisan dilepaskan semahu-mahunya...

"Allah... Allah... Bantu hamba-Mu ini...."

Tangisannya makin kuat! Allahurobbi... sesekali dia mengurut-urut dadanya kerana berasa sesak jiwa!

"Allah...."

Siapa tidak terluka dan kecewa, setelah ditinggalkan begitu sahaja, dia menerima berita bahawa si dia bakal menikah tidak lama lagi...

Apakah ertinya semua itu?

Ertinya dia ditinggalkan memang untuk pernikahan itu.

Namun... mengapa tidak berterus terang sahaja bahawa sudah mempunyai insan lain?

Allahuakbar.

Akhirnya dia terlena dalam tangisan...


"Cinta itu milik Allah, maka Dia berhak menariknya bila-bila masa sahaja.. Bersabarlah.."

Ucap seorang lelaki berjubah putih diiringi senyuman indah! Wajahnya juga sangat menenangkan jiwa!


Fareha membuka mata. Dia menatap wajah lelaki itu. Tidak dia kenali. Namun, kalbu merasa damai melihat raut wajah itu! Sungguh!

"Siapa awak??"

Lelaki itu hanya tersenyum. Tidak lama kemudian, lelaki mulai hilang di balik kabus putih yang memenuhi kamar.

"Allahurabbi!!" Fareha terjaga dari tidur! Dia terkejut dengan mimpinya sekejap tadi.

"Allah..." Dia meraup mukanya berulang kali sambil memikirkan mimpi tadi. Seminit selepas itu, jam locengnya berbunyi menandakan pukul 4.30 pagi.

Pantas kepalanya menoleh ke arah meja kecil di sisi katil. 4.30!

Senyuman lebar terukir. "SubhanaAllah... Allah nak kejutkan aku rupanya tadi. Alhamdulillah. Terima kasih Allah. Aku sangat merasai belaian kasih sayang-Mu sejak peristiwa itu... Benarlah, Engkau mahu mengambil cintaku untuk dipersembahkan kepada-Mu. Barangkali aku lalai dengan cinta manusi sebelum ini. Maafkan aku Ya Allah."

Tanpa membuang masa, dia terus melangkah ke bilik air untuk mengambil wuduk. Kemudian mula bersujud!

Di sujud terakhirnya...

"Ya Allah...
aku sanggup begini selamanya kerana betapa aku amat merasai kemanisan bercinta dengan-Mu...
aku sanggup single selamanya... asalkan aku tidak terbuai dengan cinta manusia.

Ya Allah,
aku sanggup di gelar anak dara tua, asalkan aku temui pencinta setia di syurga.

Ya Allah,
Ampunkan aku Ya Ilahi, hingga kini aku belum bisa terima mana-mana lelaki...
Seandainya Engkau telah mencatatkan jodohku di dunia, maka ku mohon, Engkau berikan dia 'kunci hatiku' supaya senang untukku menerimanya kelak. 

SubhanaAllah, Alhamdulillah, Allahuakbar. Segala puji bagi Allah swt!"

Seperti selalu, usai solat, dia akan mengusap mukanya sebanyak tiga kali sambil beristighfar.

Telekung tidak dibuka terus kerana dia mahu menambah lagi pahalanya dengan membaca AL-QURAN di pertengahan malam itu.

Surah Az-Zukhruf menjadi pilihan untuk dibaca. Sambil membaca ayat-ayat suci itu, dia akan mentadabur makna-makna setiap ayat.

Surah itu adalah surah kesukaannya kerana banyak menceritakan tentang syurga, kediaman impiannya!

Meski dalam AL-QURAN diceritakan keindahan syurga, namun akal manusia tetap terbatas untuk membayanginya!

Ini kerana syurga hanya milik mereka yang bertaqwa!

Allah... Mengalir lagi air mata kerana dia sangat risau, apakah dia termasuk di kalangan mereka yang bertaqwa itu??

Untuk menempah syurga bukan semudah menempah neraka...

Dia termenung di atas hamparan sejadah... Muhasabah diri, taqwa dan iman dalam dirinya.




ALLAH... aku sambut cinta-Mu!






:: Bersambung...::



Penulis: Umie Balqis
Gombak
220614
0100am

No comments:

Post a Comment