Friday 31 October 2014

KEKASIH ABADI



Bismillahirrahmanirrahim...


~Lihatlah dengan mata hatimu
pasti kamu akan mempelajari sesuatu.~


Sedikit perkongsian ringkas di hari barakah.

tadi, ketika sedang berjalan untuk menemui seorang rakan.

berdekatan kolej, saya ternampak seorang pakcik( pekerja di kolej ) sedang mengutip sesuatu di dalam tong sampah. Mungkin tin-tin kosong yang dicari.

pakcik ini seusia atuk saya, mungkin. lalu terbayanglah wajah atuk di kampung. Kemungkinan atuk sedang istirehat tika ini, sedangkan pakcik ini sedang berpenat lelah. :'(

saya tersenyum kecil, kerana setiap kali melalui jalan itu, pasti saya akan memerhati pekerja-pekerja yg sudah berusia ini melaksanakan amanah mereka, seperti memotong rumput atau menyapu sampah.

kali ini, saya turut tersenyum. Biarpun pakcik tersebut tidak melihat senyuman saya.

lalu, terdetik di hati,

"Pakcik sudah tua, tapi masih gigih melakukan kerja dan mencari rezeki halal."

maka, terbayanglah wajah hero tercinta saya Sanusi Zin, tertanya hati kepada diri

"Apakah aku juga mahu membiarkan pa bekerja hingga lanjut usia seperti ini??"

Allahurabbi...

~ ~ ~



Muhasabah sebentar.

Ibu ayah hantar kita ke sini (kampus), untuk belajar dan beri kebahagiaan kepada mereka kelak.

Itu sahaja yg mereka mahukan dari anak-anak.

Rasa bersalah kepada kedua insan yg telah banyak berkorban utk diri yg sering alpa ini.

Sama-sama kita muhasabah.

dan berdoa, moga tiap kali kita terleka, kita kembali ingat ibu ayah kita, kita kembali ingat apa tujuan asal kita melangkah di kampus ini.

utk bersuka-suka atau untuk dikumpulkan bahagia kpd ibu bapa?

Renunglah sesuatu dengan mata hatimu, pasti banyak yg dapat dipelajari hingga kita termuhasabah sendiri.

Semoga Allah jagakan dan tetapkan hati kita dalam nur iman. allahumma aamiin.

Maafkan segala kelalaian anakmu ini, hingga sering meminta itu dan ini.


~ ~ ~


semalam, ayah poskan beberapa dokumen kpd saya, diselitkan bersama sejumlah wang, saat saya memegang wang itu, rasa sebak tetiba.

entah, seolah dapat merasai keperitan dan kelelahan ummi pa utk mendapat sejumlah wang itu...

dan merasa seperti kembali ke zaman dahulu kala, sebelum adanya alatan teknologi.
segalanya hanya dikirimkan melalui pos. hatta sekeping surat tanda ingatan seorang anak kpd ibu ayah.

dan.. merasa sangat sayang mahu membelanjakan wang itu.
sangat sayang!

betapa ikhlasnya pemberian ayah bonda hingga mengalir di hati anakanda.

maka, sama-sama kita menghargai mereka selagi masih ada.

dan tidak melupakan jasa mereka.

Maafkan segala kelalaian anakmu ini.





~Tulisan seorang anak~

Permata Alwalidaini.





Ukm Bangi
0112pm
311014

No comments:

Post a Comment