Thursday 10 August 2017

Cerpen Pendek: Hero Dari Allah Untuk Menjagaku




⛱Hero Dari Allah Untuk Menjagaku⛱

- PART 1 -
.
Rasa nak share lah cerita yg berlaku masa nak gi Klate bulan lepas, pergi kenduri kawan rapat. Macam2 sungguh moment naik bas ni. Macam drama pulak bila teringat balik. haha.
.
Ngeh3 tajuk kemain lagi hero dari Allah untuk menjagaku😂memang rasa macam hero. Hero macam mana tu? Bacalah sampai part terakhir tau. Haha.
.
Malam tu saya dengan ayah tunggu bas di Gombak. Ayah temankan saya hingga bas sampai jam 10 malam.

Sambil menunggu ayah ade bersembang dengan sorang laki ni. Dia pun nak g Klate jugak, balik kampung.  Bila ayah tanya dia naik bas apa, rupanya sama bas dengan sy.
Masa depa duk sembang, saya langsung tak ambil kisah pun. Cuma ade la dengar sikit2 cerita laki tu, kampung kitorang dekat-dekat je, dia nak turun di Tanah Merah, dia keje di Gombak stay dengan kakak dia.

Itu jela, selebihnya sy main hp sesekali bercakap dengan ayah dan adik.

Bila bas dah sampai, dia pi tengok no bas. Saya ikut juga dari belakang. Pastu bila dia toleh belakang tanyalah dia, "betul ke?" Dia angguk.

Then lepas ambil beg dan pi salam dengan ayah, tak nampak dah dia, entah dia pi mana. Saya pun biarkan jela. So saya beratur tunggu nak naik.

Masa naik bas ke tingkat atas, saya tercari-cari no seat sy. Tanpa fikir panjang saya rasa seat belakang sikit kot. Sebab seat single yang depan dah full. So terus jalan. Tup3 laki tu tegur. Dia dah duduk dah di kerusinya.

"Seat mana?"

"11A, belakang kot."
Sy berjalan cari kat belakang. Eh dah terlepas ni. Dah no 20A.
Sy patah semula ke depan. Cari 11A, rupanya ada sorang laki dah duduk situ.

Sy cakaplah kat laki tu "Ni tempat saya."

"Duduk jela kt mana-mana pun." Balas laki tu. Sy malas lah nak gaduh pastu gi jela cari seat single yang kosong. Patah ke belakang. Memang seat belakang la yang dapat. Dalam hati dah rasa macam tak selamat je duk belakang sorang-sorang ni. Tawakkal habis masa tu. Sambil duk betulkan tempat duduk, ada orang datang.

"Awak, g lah duk depan. Tempat sy. Bahaya awk duk belakang ni sorang-sorang."
Laki tadi datang.😅 (yang sembang dengan ayah)

"Itulah, saya risau jugak sebenarnya tadi. Tapi takpe ke?"

"Takpa. Awk dudukla tempat saya."

"Ok terima kasih." .
Masa tu rasa macam ya Allah syukurnya ade laki tu bagi seat dia. Selamat la skit duk depan ni.
Bas bergerak, saya baca doa banyak-banyak sbb dlm bas tu ramai sangat lelaki dari pmpn. Risau la jugak.
Bukan tak biasa, tapi sebab dah lama sangat tak naik bas ke Klate. Sebelum ni selalu balik dengan family je. Itu yang jadi takut dan macam-macam perasaan lah. 

Sambungan next part😃

No comments:

Post a Comment