Friday 22 June 2012

Cerpen "HIJRAH" (nukilan pertama buat tatapan umum)





Dahulu aku hanyalah remaja lelaki biasa. Bukanlah remaja yang berakhlak mulia, tinggi ilmu agamanya,
Sempurna pengamatan agama dalam kehidupan sehariannya dan bukan juga yang bergiat aktif di jalan dakwah
agamaNya. Ya, memang aku dilahirkan dalam keluarga yang beragama dan belajar di sekolah agama namun diriku
ini tidak seperti remaja aliran sekolah agama.

Masih segar di kotak ingatan ku ini kenangan zaman sekolah. Aku dan tiga sahabatku akan menghadapi exam
SMU (sijil menengah ugama) ketika tingkatan 4. Aku melihat calendar yang ditampal pada dinding menghadap
meja belajarku. Tiga hari lagi exam bermula, tetapi aku belum mula menghafal walau sebaris ayat bagi semua
maddah. Exam SMU ini memang lebih ke arah menghafal walaupun soalannya subjektif. Berbelas-belas maddah
kot!

Aku menghantar meseg kepada Faruq. Hati gelisah tetapi malas. “Wei faruq, kau tengah buat apa? Dah hafal
Untuk smu?” butang send ditekan. Tidak sampai 5 minit, masuk mesej daripada Faruq. “ Haha.ya. aku tengah
Hafal mesej makwe aku.” Aku mengeluh. Tidak serius betul kawan aku ni. Langsung tidak terbit kerisauan ke dia ni?

“Wei, seriuslah.kau tak risau ke nak exam ni? Lagi 3hari je.” Dibalasnya lagi. “ Relakslah.lagi 3jam nak exam
Kita hafal lah.macam plan biasa lah.kau ni.sejak bila fikir bab risau?? Dah buang tabiat eh??” Sejurus membaca
Mesejnya,tidak ingin lagi untuk membalas, Delete terus. Aku amat memahami maksud ‘plan’ itu. Huh! Aku menongkat
Dagu dengan kedua-dua tanganku sambil memandang buku-buku teks dan nota-nota yang diberikan oleh ustaz dan
Ustazah. Tingginya ilmu dihadapan mata aku ni, tetapi setinggi ini jugs kah ilmu itu tertanam dalam diriku?

Sedang termenung jauh mula memikirkan hala tuju ku selepas SPM nanti, tiba-tiba masuk satu mesej.
“Akak,ana redha dengan takdir Tuhan. Mungkin ini ujian untuk menguji tahap keimanan ana setelah berhijrah. Doakan
Ana kuat dalam mujahadah ini ya,akak.” Nombor yang tidak dikenali menghantarnya. Mesti perempuan ni. Nak kenl lah.
Hehe.syaitan mula menghasut. “ya abang doakan ana kuat. Ni abang bukan kakak.hehe” tiada balasan. Aku tetap
menghantar lagi. “ Maaf awak, saya gurau saja tadi.awak ada masalah ke? Sabar ya,kata ustaz saya, kalau Allah swt
berikan kita ujian,itu bermakna dia sayangkan kita.ni nama ape ya?=)”

Ku terima balasan mesej daripadanya. “ Maaf,ana betul-betul terslah hantar tadi. Wassalam.”

Semenjak hari itu, aku tidak mengenal erti putus asa untuk mengacau gadis itu. Aku sendiri tidak
 mengerti mengapa hati ini amat ingin mengenalinya. Igin mengetahui maksud perkataan ‘hijrah’ dalam mesejnya 
kerana seolah-olah punya tarikan dengan perkataan ‘hjrah’ kepada diriku.

Hari ini exam bagi maddah Tauhid. Memang sah aku tidak dapat menjawabnya tanpa bantuan plan 
aku dan geng. Setengah jam berada di dalam dewan exam, sepatah perkataan pun belum ditulis oleh 
ku. Putih bersih lagi kertas dihadapan ku ini.Dahsyat! Aku mula memberi isyarat pertama kepada Faruq 
iaitu dengan berdehem. Dia terus menoleh ke belakang. Nasib baik meja Faruq berada tidak jauh 
dengan meja ku. Aku berada dibarisan kedua,meja ke lima dari hadapan dan Faruq pula berada 
dibarisan pertama,meja ke empat. Dia tersenyum setelah mendapati line clear untuk melaksanakan 
plan kami. Ketika pengawan exam sedang meninjau para pelajar di bahagian belakang, Faruq melontarkan 
nota kecil kepadaku dari bawah. Mujurlah lontarannya berhenti di tempat ku. Lantas aku berpura-pura 
menggaru kaki dan pantas menyambar nota itu! Itulah plan kami tetapi itu salah satunya lah.haha.

Selesai menjawab, sesekali aku menoleh kearah pelajar perempuan disebelah ku yang sedang khusyuk 
menjawab soalan exam. Sesekali tingkah lakunya seperti sedang mengingati semula yang dihafalnya, 
begitu bersungguh. Lansung tidak berbicara. Kebosanan mula melanda diri, so aku memerhatikan saja 
pelajr itu. 
“ lemah lembutnya, putih melepak dan pendiam pula tu, tetapi kenapa aku tidak pernah melihat di 
sekolah sebelum ini ya?”

Hmm.. lagi empat puluh lima minit akan tamat exam maddah ini. Syaitan datang menghasut lagi. 
Disebabkan terlalu bosan, aku telah mengganggu pelajar di hadapan dan di belakangku menjawab exam. 
Kini tiba giliran pelajar disebelah ku pula!
Sepantas kilat aku melontarkan nota kecil itu ke arahnya dan nota itu tergolek bersebelahan mejanya. 
Lima minit berlalu, aku tidak menyangka seorang pengawas exam yang garang akan mengambilnya.

“Nurul hidayah! Keluar dari dewan sekarang! “ Arah pengawas exam itu dengan nada yang tinggi.
“Tetapi kenapa,puan?” Hidayah pantas mengangkat wajahnya memandang wajah bengis pengawas exam itu.
“Jangan banyak soal! Nampak saja alim. Tapi kaki penipu! Keluar sekarang juga! Saya akan mengoyak 
kertas jawapan kamu ! “

Terpancar riak terkejut, sedih dan takut pada wajahnya. Dia tidak berganjak dari tempat duduknya sehinggalah..

“Paaannnggg!” satu tamparan hinggap dipipi, menyebabkan pipinya yang putih melepak itu menjadi merah. 
Dia melangkah keluar dari dewan bersama linangan airmata.

aku benar-benar tersentak dengan kejadian itu. hati tidak lagi tenang setelah melihat Hidayah berlalu pergi. 
so, aku pantas keluar dari dewan juga. ku cuba tnjau di kawasan kantin dan kelas-kelas 
kosong yang berdekatan. namun tiada kelihatan dirinya. lalu ku teringat akan surau. laju langkah 
kaki ku dihayun ke sana. benar! tepat firasat ku! kelihatan sepasang kasut di atas rak di luar 
surau muslimat. niatku memang ingin bertemu dengannya tetapi kesempatan itu juga ku isi dengan 
solat sunat dhuha. ya! aku memang tidak sealim orang lain, tetapi aku ada juga lah buat solat sunat 
dhuha tu.  hm, aku sengaja memilih tempat solat berdekatan penghadang antara tempat 
solat muslimin dengan muslimat.J

“Eish boleh pula aku suka-suka. hidayah tu aku perlu jumpa sekarang!” getus hati ku sendiri.

Seusai menunaikan solat dhuha, telingaku menangkap satu esakan di selangi doa dari sebelah.

“Ya Allah, hamba ini bersujud di hadapan Mu dengan penuh rasa kehinaan.diri ku ini dikotori dosa silam. 
namun daku ingin kembali suci seperti muslimah lain. daku mengetahui,mungkin ini cuma 
satu ujian daripadaMu dalam aku menuju hijrah demi menggapai redhaMu. Ya Muhaimin, daku tahu Engkau amat memahami situasi ku tika ini,kerna itu ku merayu padaMu, kurniakan ku kekuatan,ketabahan dan 
kesabaran dalam mengharungi tiap ujian. pinjamkan ku kekuatanMu. jangan biar 
ku tersungkur di pertengahan jalan hijrah ya Rahman. kasihanilah daku. 
daku hanya damba belas kasihan dari Mu.. daku hanya ingin belaian Mu. daku dahagakan 
kasih sayang Mu,Ya Rahim.perkenankan doaku. Allahumma amin.”

Terdiam aku disitu. tiada kata ingin dilafazkan hanya rasa bersalah yang teramat 
kian mengurungi diri. 
Apa harus ku lakukan? aku amat jahat kah sehingga membuat seorang wanita 
menitiskan airmata? Apa maksudnya dengan ‘hijrah’ tadi ya? Ya, aku memang jahat!

Tiga tahun berlalu. kini aku menuntut di sebuah IPTA. kenangan itu tidak bias ku lupakan 
sampai detik ini kerna aku masih belum meminta maaf dengan Nurul Hidayah. Bagaimana 
kau ingin bertemu dengannya kerana setelah kejadian itu dia telah kembali ke sekolah asalnya. 
dia dan batch nya hanya menumpang exam di sekolah ku.

Walaupun masih memikirkannya dan berdoa agar aku kan bertemu dengannya, 
semenjak itu aku tekad untuk merubah diriku! Bermulanya episod hijrah ku.

Ya! siapa bilang tiada cabaran di institut ini? Amat berlambak cabarannya. Namun, kerana 
sebuah tekad dan hijrah, aku cuba menguatkan prinsip ku. walau jua ramai kawan 
mula menjauhkan diri, tidak aku ambil peduli. asalkan aku kan merasai nikmat sebuah hijrah menuju redha Ilahi. 
ya! itu yang ku impi.

Sejak itu jua, walau sesekali terasa janggal untuk mendekati sahabat-sahabat baru 
yang alim, tetap jua ditebalkan muka setebalnya. kenapa? Kerna pernah ku baca 
satu kata Imam Hassan Al-Banna tika aku busy mencari majlis ilmu yang boleh 
diikuti, iaitu “ kenalkan dirimu kepada saudara-saudaramu seiman dan seperjuangan,
walaupun engkau tidak diminta,sebab asas dakwah kita adalah kecintaan dan 
saling mengenal.” inilah kata perangsang ku. syukran buat Imam Hassan al-Banna kerna telah 
meninggalkan kata yang bermakna untukku. moga rohnya dicucuri rahmat Tuhan. Al-fatihah.

Okay, berbalik pada kisah hijrahku. Antara langkah yang aku lakukan dalam hijrah ini, aku 
berkenalan dengan 
sahabat yang beriman. kadang-kadang aku suka curi-curi pandang apa dia buat di maktabah,
di taman,di pondok dan biliknya juga. Aish, jangan salah faham. maksud aku ada tikanya aku 
sengaja pergi singgah bilik dia, boleh lah mataku curi-curi tengok juga buku-bukunya di rak. Hm, 
dia memang mantop. ilmunya pun tinggi. kekadang ada juga rasa segan nak berdepan dengannya, 
tetapi demi hijrah, ku melontarkan rasa segan tu dalam kolam! hehe.

Siapakah dia yang ku maksudkan itu? Dialah sahabatku kini, Taufiq Aiman. memang dia memberi taufiq 
lah kat aku sebagai wasilah daripada Allah swt. Dia ketahui cerita silamku, dan disebabkan 
itu kami kian akrab. Dia sering mengajak ku ke taman-taman syurga, solat berjemaah 
di surau,masjid dan menasihati time aku ditimpa ujian yang bertalu-talu. Namun, aku paling suka 
bersahabat dengannya kerna dirinya memang dihiasi rasa penghambaan yang tinggi pada 
Tuhan! so kira aku dah temui sahabat yang mengingatkan ku pada Pencipta alam semesta ini 
sebagaimana kata-kata : sahabat yang bertakhta dihatiku bukanlah yang ku khaskan ciri-cirinya,
agar ideal segalanya di mata,tetapi sahabat yang ku hargai dan ku sayangi yang bertakhta 
dihatiku adalah yang dirinya berjiwa hamba,kerana sifat kehambaannya itu 
hatiku tidak upaya untuk melupakannya”  Alhamdulillah.



Selama aku bersahabat dengannya, sering jua dia membawa ku bertemu murobbi 
andai ada kekeliruan tentang sesuatu perkara. Itu juga ku kagumi dengan dirinya, lebih 
suka direct pada yang lebih mengetahui bersesuaian  dengan ayat  43   dari 
surah An-Nahl,  “ fas alu ahla zikri in kuntum la ta’lamun” yang bermaksud bertanyalah 
kepada yang mengetahui jika kamu tidak mengetahui.

Kini aku dalam medan mujahadah fi nafsi kerana untuk istiqamah dengan segala amalan 
baru dalam hijrah ini memerlukan mujahadah yang kuat! kalau tidak, nanti syaitan ketawa 
kemenangan lagi, Eish, aku tidak akan membiarkannya berulang atau peribahasa melayu 
pisang berbuah dua kali. Doakan ku.

“Tidak usahlah kita sibuk duk cari puteri agama, tetapi sibukkanlah diri kita ni untuk 
menjadi putera agama.” Kata Taufiq tika aku bertanya tentang seorang sahabatku 
yang tengah usha seorang muslimah. Aku tersenyum mendengar bicara itu kerana 
memang benar pun. Baik aku jadi putera agama dulu, nanti dapatlah puteri agama. InsyaALLAH J

So, rasanya sampai di sini sajalah cerita hijrahku yang bernama Muhammad Aiman. 
Doakan aku teguh dalam hijrah ini. Akan ku mantopkan jasad ini dengan semangat 
perjuangan dakwah bersama Taufiq demi membela Islam kembali. Kami ingin 
menjulang tinggi panji Islam di bumi ini. InsyaAllah, aku dan Taufiq akan semakin 
aktif di medan dakwah seterusnya jihad, kerana cita-cita tertinggi kami adalah mati 
syahid di jalan Ilahi. Allahuakbar!

Moga diizinkan Tuhan dan dikurniakan kami kudrat yang kuat,teguh,gigih dan 
sebagainya lagi demi meneruskan perjuangan 
Rasulullah saw.

p/s : Cerpen pertama buat tatapan umum. Harap sudi memberi komen. Ia berguna untuk 
ana. selama ini hanya menulis
kamar,tidak pernah di menulis cerpen dalam mana2 laman sosial. kali ini ana cuba 
memberanikan diri menyiarkan 
cerpen terbaru ana. syukran kathyra sudi membaca.

No comments:

Post a Comment