Thursday, 31 March 2011

inikah balasan buat si kecil yg tidak berdosa..?

semalam..di saat daku sedang asyik mencari gambar gambar menarik,salah satu gambar yg ku temui adalah gambar seorang bayi ini.Daku benar benar terkejut tika melihat gambar ngeri ini.terus beristighfar di dlm hati.

YA ALLAH,apakah dosa anak kecil ini sehingga dirinya diperlakukan sebegini rupa.??sungguh kejam ! diman perginya kedua belah tangan si kecil ini?? mengapa mereka tidak di beri peluang untuk melihat dunia ini?? mengapa?apa salah mereka? bukan mereka yg patut menerima hukuman sebegini tetapi insan yang melahirkan mereka.seharusnya melalui kesakitan seperti ini.

Ya ALLAH, makin hari, makin meningkat jumlah anak luar nikah.benarlah kata ustazah, pemuda pemudi zaman kini makin TERUK! tidak pernahkah terlintas di fikiran mereka walau seminit cuma akan balasan yg sedang menanti mereka di akhirat kelak??

YA ALLAH, tahun ini pelbagai bencana melanda dunia,apakah ini juga petanda kiamat kian hampir dengan kami semua??satu demi satu bencana mhancurkan dunia..dan aku berharap bumi Malaysia tidak akan di turunkan bencana yg sungguh dahsyat seperti di Bumi Jepun.

YA ALLAH, hanya kepada Engkau tempatku meminta.justeru,aku merayu padamu,lindungilah aku,ahli ahli keluargaku,guru guru ku,teman temanku,dan seluruh umat ISLAM,dalam mengharungi segala godaan dunia yang hebat ini! lindungilah kami YA RABBI! hanya kepada Engkau tempat kami berlindung kerna ENgkaulah tuhan YANG MAHA BERKUASa di alam semesta ini.

semoga kami sentiasa di bawah payungan MU walau di mana kami berada..AMIN YA RABBAL ALAMIN..

Tuesday, 29 March 2011

kekhilafan diri ini amatlah dikesali...:(

tanpa mereka siapalah kita!

temanku,
sedarkah kita akn keasalan diri,
kita ini di cipta dr himpunan semua unsur,
di adun smua itu menjadi sejenis tanah,
di biarkan kering dan berubah warnanya,
lalu diukir dan dibentuk menjadi manusia,
oleh TUHAN yG MAHA BERKUASA,
maka ditiupkan ROH lalu bernyawa dan bergerak,
dan TERCIPTALAH MAKHLUK BERNAMA MANUSIA!!

Temanku,
kita di lahirkan dr rahim seorang hawa yg di gelarkan IBU!
betapa SAKIT dan SUKARNYA tika itu,
namun kesakitan yang dia rasai apakah pernah kita ketahui?
ksusahan saat ingn mlahirkan kita apakah pernah kita renungi??

temanku,
sayangilah ibu kita,
tiadanya mereka di sisi kita kini,
tiadalah kita di dunia hari ini...

temanku,
begitulah juga insan yg di gelar GURU,dan CIKGU...
apakah kita di lahirkan dengan kebijaksanaan sperti hr ini??
apakah kita d lahirkan dgn bisa btutur dgn petah skali??
apakah kita d lahirkan dengan bisa mncapai strght A sperti kini??
passti TIDAK jawapan yg di berikan...

temanku,
mereka berkerah tenaga utk kita,
mereka sanggup mngorbankan wktu bsama keluarag utk kita,
mereka sanggup bhabis wang ringgit demi kita,
mereka sanggup lakukan apa saja demi kita!!
kerna impian mereka cuma satu!!
ingin lihat kita BERJAYA sperti hr ini!

temanku,
usah lah kita berlagak,
usahlah kita ANGKUH,
usahlah kita SOMBONG,
usahlah kita BERBANGGA,
dgn apa yg kita miliki hari ini!
seandainya kita tidak pernah menghargai guru2 kita,
seandainya kita bsikap lupa diri thdap mereka,
seandainya juga kita menyakiti hati mereka,,
kerna sekali hati mereka lukai,
selamanya keberkatan tidak kita miliki..

temanku,
puisi ini hanya utk tatapan semua,
untuk di kongsi,
dan juga untuk di hayati,
akan sgla pengorbanan dua insan yg harus di hormati,
IBU DAN GURU GURU YG di kasihi! :)

[sekadar bacaan bersama]

Monday, 28 March 2011

bicara untuk semua

Pada jalan berliku, moga ALLAH SWT meluruskan langkahmu.
Tika langit dunia runtuh, moga ALLAH SWT teguhkan aqidahmu,
JIka kesusahan mendatang, Moga ALLAH SWT tabahkan hatimu,
Bila nikmat menyinggah, Moga kamu tidak lupa untuk bersyukur,
Moga hari ini baik dr semalam,
May ALLAH SWT always blessing you(",)
SEMOGA KITA KAN MENJADI
PENGEMIS CINTA ILaHI,
PERINDU SYAHID ABADI,
PENDAMBA SYURGA HAKIKI...:)

Friday, 25 March 2011

syUkur !

YA ALLAH,
aku pasrah andai ini takdirmu untuk ku,
aku redha dengan ketentuan ini,
aku tetap bersyukur dgn apa yg mmpu aku capai,
aku tetap ingin mngucapkan syukran padaMU..

YA ALLAH,
aku mohon padamU,
aku merayu padaMU,
ENGKAU bimbinglah aku ke jalan MU selalu,
setiap detik dan waktu,
setiap saat yg aku lalui dlm khdupanku..

YA ALLAH..
aku merayu padamU,
kuatkanlah semangatku,
untuk menghadapi sgla kmungkinan ,
dlm hazihi hayat sbg hambaMU..

YA ALLAH,
aku sedar,
tiada ertinya lagi,
aku menitiskan mutiara mutiara ini,
kerna sglanya telah terjadi,
dan yang pasti tidak dpat di ubah lagi,
kerna inilah yg dikatakan tkdir ILAHI..

YA ALLAH,
andainya di beri pluang ,
aku tidak akan sia2kannya,
aku tidak akan abaiknnya,
malah akanku manfaatinya..

YA ALLAH,
aku pasrah kerna xberpeluang,
mberi sinar bahgia utk alwalidaini pd thun ini,
nmun aku kan cuba sdaya mungkin,
utk masa hdpan yg strusnya,
dgn pnuh hrapan ,
sinar mentari kan ku temui,
nanti.....

YA ALLAH,
akhirul kalam..
syukran kerna msih beri ku pluang,
utk berubah mjadi insan lbh baik,
anak yg lbh berbakti,
dan hmba yg sllu m'abdikan diri,
dgn lafaz bismillah,
aku akhiri coretan ini..
assalamualaikum...

[SUMBER iMOTIVASI juga..gemar mbaca artikel di blog itu.]


Lihat ke atas lihat ke bawah

Sehebat-hebat Anda, ada orang yang lebih hebat daripada Anda. Sepandai-pandai Anda, sebenarnya ada orang lebih hebat daripada Anda.
Sebodoh-bodoh Anda, ada orang yang lebih bodoh daripada Anda. Sesusah-susah Anda, ada orang yang lagi susah daripada Anda, cuma Anda saja lum jumpa.
Pengajaran dari situasi ini adalah:
1. Bila kita tahu ada orang lebih hebat, lebih pandai daripada kita, dekatilah dia lalu pelajari sebanyak mungkin ilmu dari dirinya.
Mungkin dia mengajar dengan cara yang kasar, jadi Anda kena tahan hati serta bersabar. Mungkin juga dia akan mengajar dengan cara yang lembut, jadi anda kena berbesar hati dengan kelembutannya. Belajarlah supaya Anda jadi orang yang luas ilmu pengetahuan. Elak belajar semata-mata untuk bersaing atau untuk mengalahkan seseorang yang lain.
2. Sesusah-susah Anda, sebodoh-bodoh Anda (jika Anda merasa Anda kurang pandai), Ada orang yang lagi bodoh dan lagi susah dari Anda. 
Ubah kehidupan mulai saat ini juga. Setiap orang ada hak untuk merasai kejayaan. Rugilah kita kalo asyik berada dalam kesusahan dan kebodohan juga kekurangpandaian yang berkekalan. Ubahlah hidup kerana hanya kita saja yang boleh mengubah tahap hidup kita sendiri, bukan orang lain.
Jika Anda merasa hidup Anda susah, ada orang lain yang hidupnya lebih susah daripada Anda, cuma Anda belum jumpa. Jadi, bersyukurlah ngan hidup Anda yang sedia ada sekarang ni.
Untuk kita mencetus perubahan hidup, lihat ke atas kita. Lihat orang-orang yang berada di tahap atas iaitu orang-orang berjaya, bos-bos dan taiko-taiko besar. Lihatlah supaya kita ada semangat untuk menjadi seperti mereka lalu merasai cetusan inspirasi untuk kita mencapai tahap pencapaian mereka.
Untuk kita mencetus keinsafan supaya kita mensyukuri betapa OK nya hidup kita, lihat orang-orang yang berada di bawah kita iaitu orang-orang biasa yang hidupnya cari duit di waktu pagi, kasi habis duit diwaktu pagi tu juga. Kita kena bersyukur kerana kita tak menjadi seperti mereka. Kita perlu bersyukur, sebab sekurang-kurangnya kita tak lah sesusah mana seperti susahnya mereka.
Jangan terlalu bangga denagn kedudukan Anda sekarang, elak terlalu bangga dengan tahap pendapatan yang anda ada sekarang juga dengan kejayaan-kejayaan yang Anda dah capai. Capailah lebih banyak kejayaan, kemudian dalam masa yang sama, ajak orang lain untuk turut berjaya sama-sama Anda berusaha mencapai kejayan. Dalam perjalanan menuju kejayaan, selalulah lihat ke atas dan selalulah lihat ke bawah.
Tujuannya, supaya kita sedar siapa kita, apa gunanya kita.

ARTIKEL NI SUMBER DR iMOTIVASI


Terima diri sendiri

Jika Anda kurus melidi, terimalah diri Anda.
Terima hakikat yang badan Anda kurus. Jika Anda gemuk berisi macam tong dram, terimalah diri Anda seadanya. Ramai di antara kita kurang selesa dengan keadaan diri kita kerana:
  1. kita tak menerima keadaan diri kita yang sekarang.
  2. kita nak menjadi seperti orang lain.
Jika badan kita gemuk, kita kurang selesa sebab orang selalu ketawakan kita, kesannya kita teringin sangat nak jadi ‘slim’. Jika badan kita kurus kering (slim gile!) kita nak jadi macam orang lain yang badannya berisi supaya sekurang-kurangnya tak le orang ketawakan sebab badan kita kurus.
Dari pemerhatian saya, selagi kita ikut cakapan orang, selagi itu hidup kita tak akan teratur. Lebih baik tentukan hidup ikut selera sendiri, pendiran sendiri, matlamat sendiri. Pilih untuk membentuk hidup Anda mengikut kemahuan Anda, bukan kemahuan orang-orang disekeliling Anda.
Itulah pentingnya matlamat supaya anda ada tahu orang cemana Anda nak jadi, supaya Anda tahu apa yang Anda nak capai, supaya Anda ada kawalan penuh terhadap hidup Anda keseluruhannya. Terima diri sendiri kemudian set matlamat untuk perbaikinya supaya Anda merasa selesa, lantas membuat Anda bersemangat sentiasa mencapai impian Anda.

BERSYUKUR DENGAN APA YANG SAYA MILIKI

ASsalamualaikum..
Beberapa hari lalu saya telah mendapat kputusan sPM2010. saya kecewa kerana impaian saya untuk menggembirakan hati kedua ibu bapa saya tidak tercapai.. sebelum result keluar saya telah berniat saya nak sangat ulangi kejayaan saya masa di tingakatan dua,saya telah mencapai 9A 1B dlm PENILAIAN MENENGAH RENDAH UGAMA[PMRU].Alhamdulilah tika itu saya turut mendapat A bg matapelajaran BAHASA INGGERIS. nmun impian saya itu tidak tercapai pada tahun ini.Namun saya tetap bersyukur kerna memperolehi A+ bg BAHASA MELAYU,dan gred B bg BAHASA INGGERIS.
 
Walaupun cuma itu yang mampu saya capai saya tetap berpuas hati.Selain itu,saya turut bersyukur kerna pada pagi sebelum result keluar,saya telah mendengar kata kata motivasi DATO' FADZILAH KAMSAH.Katanya" Jgn bersedih dengan keputusan yang kita dapat,kerana itu adalah keputusan yang TERbaik untuk kehidupan kita,yg telah di tenTUkan oleh ALLAH SWT." Mungkin kata kata inulah yang membuat saya tidak terlalu banyak menangis,menbuat saya lebih tabah dan paling penting membuat saya dapat menerima suratan takdir buat saya.

Hari ini,saya cuba merenung segalanya yang saya lalui sepanjang tahun lepas.Ya,saya akui begitu banyak dugaan yang melanda dalam kehidupan saya.Banyak juga perkara yang membuat saya kecewa pada hari ini,kerana saya tidak mengikut langkah rakan saya seratus peratus. Lihatlah hari ini,dia mampu tersenyum bahagia di samping kedua ibu bapanay kerna dia telah mencapai 8A 1B dlm SPM 2010.

Tahun lepas dia tidak pernah kedekut ilmu terhadap kawan kawan2,dia juga sentiasa memberi semangat kat saya atau membetulkan mana yang salah.saya amat menyesal kini kerana tidak mengikut langkahnya 100%.mungkin selepas ini dia akan terus melanjutkan pelajaran di IPTA.namun saya?? mungkin akan teruskan dengan SIJIL TINGGI AGAMA MALAYSIA[STAM].

INsyaALLAH..pada tahun ini saya akan cuba ubah diri saya.Saya akan cuba agar saya akan memliki apa yang ingin saya capai,iaitu ingin membuat ibu bapa saya tersenyum dengan kejayaan saya.Saya ingin menjadi seperti sahabat saya yang tidak pernah luntur semangat di sanubarinya,NOORLINI.Saya juga akan cuba kikis segala sikap atau perkara yang tidak patut ada dalam diri seornag yang ingin berjaya!!

Saya juga tidak akan miss untuk terus jadikan iMOTIVASI sebagai panduan,pembantu dan pemulih semangat saya.DOakan saya dalam mengharungi kehidupan yang seterusnya.

sekian sahaja kalam untuk hari ini.

AKU HARUS BANGKIT DAN BERUBAH!!

umy ... 
daku ingin memohon kemaafan dr mu..
kerna aku xberdaya utk mbhgiakn dirimu....


umy...
sesungguhnya kejayaan itukah yg aku impikan
tuk ku jadikan sbg hdiah yg xternilai buatmu....


umy....
ankmu ini xpernah mlupakn jasa2mu....
kerna itu aku rs bslah thdap mu...
maafkan daku...
maafkan daku....


umy...
anakmu akn cuba mbuat yg terbaik
utk cabarn yg strusnya....
utk ujian yg strusnya...
utk dugaan yg strusnya...


umy....
aku benar2 mmohon maaf....
aku cuba yg baru dgn lbih baik
slpas ini....
linangan airmata ini ...
ksedihan hati ini hanya tuhan yg tahu...
ampunkan anakmu ini!


Monday, 21 March 2011

hikmahnya kini ku ketahui..

selamat pagy...
hari ini QIs tidak ke sekolah..
kerna sebab2 tertentu..................
hari ini...
setelah selesai mbantu adk yang bongsu bersiap ke tadika..
Qis telah merehatkan diri di hadapan televisyen..

pada mulanya Qis join bual bicara ttg misi team flotilla utk mberi bntuan lg kpd rkyat PALESTIN...
mmg layan bual bicara itu....
kemudian...
qis off televisyen skejap kerna perlu bersihkan diri...
after that...
sekali lagi QIs mnonton televisyen..
channel TV3 msih jadi pilihan Qis tika ini...
tika itu...
kisah insan istimewa sedang bersiaran...
adik SYAZA yg merupakan seorang murid tahun tiga...
seorang yang bisu dan pekak....
tika itu seorang lelaki muda sedang menggunakan bahasa isyarat dgn ADIK SYAZA...

Tika itu tetiba sahaja hati ini tersentuh&terhibur....
lalu......terdetik...
apakah ini hikmahnya aku tidak ke sekolah....??
apakah benar ini hikmahnyaa...??

jika benar lah ini jawapannya...hikmahnya...
Qis bersyukur sangat2....
kerna telah temui jawapan bg kebingungan qIS sejak 2hari ini...

terus terang qis katakan...
qis sukar untuk mbuat plihan antra tiga bidang pengajian ini di maktab kelak...
1; bidang pendidikan khas
2; bidang bahasa arab
3; bidang pendidikan islam

qis sukar utk memlih antara ketiga2nya..
hanya dua pilihan yg perlu qis lakukan...

qis semmangnya mminati bahasa melayu... kerna jiwa qis
mmg ke arah itu...
suka berpuisi..
mengarang...and everythings..
tetapi cikgu qis sarankan pilih antra tiga itu...bM terlalu bnyak persaiangan...
so0... ape harus qis buat.......

rasanya.... pagi ini..
qis telah temui jawapan.....
qiS AKAN meMILIH BIDANG PENDIDIKAN KHAS DAN BAHASA ARAB....
QIS memilih bhsa arab kerna qis mrupakn pelajar Skolah AGAMA JUGA...
pada pndangan qis mngkin lbih elok pilih bhsa arab....

doa qis agar pilihan ini...
adlah pilihan yang tepat utk masa hdapan qis nnti....
doakan qis ye....

YA JIKA BENARLAH INILAH HIKMAH MU UTK DIRIKU...
AKU AMAT2 BERSYUKUR KPD MU YG MAHA MENGETAHUI....
AKU BERSYUKUR YA ALLAH...
ENGKAU SEMEMANGNYA SNTSA ADE UTK HAMBAMU YG BRDA DLM KESUSAHAN...
AKU TAHU...
ENGKAU TIDAK AKAN BIARKN HAMBAMU SENDIRIAN....
KU BHARAP KEPUTUSAN INI ADALAH SEBAIK2 KEPUTUSAN DI DLM HDUPKU DI DUNIA DAN AKHIRAT....
SYUKRAN YA ROBBI! ! !
[KINI KU MAMPU TERSENYUM KMBLI..]:)

Sunday, 20 March 2011

aKu tIdAk aKaN MeNaNgiS LaGi~

AWAK XDE DI KALA SAYA SEDANG BERSEDIH...
AWAK XDE DI KALA SAYA PERLUKAN AWAK...
AWAK XDE DI KALA HATI SAYA DI LUKAI...
AWAK XDE DI KALA HATI SAYA DI SAKITI...
KEMANA AWAK PERGI...
KEMANA AWAK M'HILANGKAN DIRI...
HANYA AWAK YG SAYA INGINKN TIKA ITU...
DAN HANYA AWAK YG BRDA DI FIKIRAN SY TIKA ITU....
AWAK...
XPELA....
SAYA JANJI TIDAK AKAN MENANGIS LAGI....
SAYA JANJI AWAK!!
SAYA JANJI......................................................................................

~seMoGa kAu bAhAgIa..~



~SEMOGA KAMU MEMILIKI KEBAHAGIAN YANG CUKUP UNTUK MEMBUATKAN DIRIMU MENARIK, PERUBAHAN YANG CUKUP UNTUK MBUATKAN DIKAU KUAT... KESEDIHAN YANG CUKUP UNTUK MEMASTIKAN DIKAU ADALAH INSAN& HARAPAN YANG CUKUP UTK MBUATKAN DIKAU BAHAGIA...... SALAM RINDU UTK MU TEMAN KESAYANGANKU,sntse rndui mu wlau kau tdak pernah tahu.....:)

LUKA NYA HATI KU KERNA BICARA MU

sahabat.... langsung tidak ku duga... langsung tidak ku sangka... hari ini kau menuturkan butir bicara mu yang telah mennguris hati ku....
sahabatku.... apakah aku tidak layak untuk bergelar teman mu...dan apakah aku ini terlalu papa di sisi mu sehingga sanggup mengatakan begitu padaku......
sahabatku.... aku sedar diriku ini tidak punya apa2.. tidak punya harta seperti segunug permata yg berkilau.... namun kau harus tahu satu perkara ini......
aku benar2 tulus dalam persahabatan ini... dan yang paling utama aku LANGSUNG TIDAK DAHAGAKAN HARTA MU YG SETIINGGI GUNUNG HIMALAYA ITU!!! TEGA SEKALI KAU MENGANGGAP DIRIKU SEBEGITU!!AKU BENAR2 TERLUKA!!
APAKAH AKU HARUS MEMAAFKAN DIRIMU..............??

Saturday, 19 March 2011

Friday, 18 March 2011

menawan


"perempuan yang suci adalah perempuan yang di jaga oleh ALLAH SWT...
tidak sedikit pun ALLAH SWT membenarkan mana2 lelaki mnyentuh dirinya.. kerana ALLAH amat mencintainya..."

you and i


friends........
we will be friends....
as long as stars twinkle in the sky...
as long as angels are there up high......
till oceans run dry......................................
and till the day i DIE...................................... !!

.....i L0vE My fRiEnD....

MY LOVELY FRIENDS... Thanx you for all the good times that we've shared together.. thanx you for being there for me during those difficult times in life... thanx you for loving me through the years.. i thank God cause i have you.. forever you're my best friends...('',)

Thursday, 17 March 2011

sEkAdAr iNgAtAn BeRSaMa...

INGATLAH!
  "Kemana pun kamu palingkan wajahmu, di situ akan dikau menemui ALLAH SWT jua.....!"

aku bukn lah seorg pmuitis , bukan juga seorg yg kreatif.. nmun keinginan hati ini mmaksa aku utk bkongsi kata2 puitis..

sebutir air mata jatuh kerna keinsafan,seribu kali lbih baik dari sejuta mutiara di lautan.. sesaat bersedih kerna reda ALLAH SWT adlah lebih mulia drpd seharian bersedih kerna cinta manusia.,. sejernih wajah kerna wuduk yang sempurna adalah lebih bcahaya dari kilauan segunung permata... sesuci hati kerna cinta ILAHI itulah hakikat cinta yang hakiki.......:)

```sElAMat pAGy````

KeKaDaNg hAtI MrInTiH DeRiTa,jIwA MEnAngIS sEdiH,AkAl mnGeLUH LeTiH, nmUn hAkIKaT hIdUp xKaN bErUbAh, YaNg pErLu D UbAh aDaLaH Diri Yg mHaDapInYa.. HaTi mMiIIh jAlaN, aKal MmUlAkaN LaNgKaH Dan iMaN MlUrUsKaN ArAh.. mOgA KaSiH ALLAH bSaMa kItA...:)

inDaHnYa mAlAm iNi....

asSaLaMuAlAikUm...~ sALaM UkHUwAh d hUlUrKaN SbGaI PmBuKaAn bLoG InI..