Monday 26 November 2012

Allah cayang Ain~


   assalamualaikum wrm wbt... apa khabar sahabat-sahabat? bagaimana dengan iman di hati? moga kita semua sentiasa memeliharanya dengan sebaiknya ye. :) jaga kesihatan dan jaga hati.

   Insya Allah, peluang yang diberi Allah swt untuk update blog ini, akan ana gunakan sebaiknya. Ana ingat, mahu berkongsikan sebuah kisah pendek dengan kalian. harap dapat ambil ibrah (pengajaran ).

   ~ matanya langsung tidak di alihkan daripada menatap sekeping surat di hadapannya itu. entah telah ke berapa kali dia membaca isi-isi yang terkandung di dalamnya. sesekali, tangan kirinya menyeka airmata yang membasahi pipi.

   " Mak, kalau mak ada di sisi ain sekarang kan bagus. ain nak sangat dekat dengan mak sejak sebulan ni. ain takut, ain tak dapat bersama mak lagi nanti." rintinhya dalam hati, membuatkan airmatanya makin lebat. selebat hujan di luar jendela kamarnya.

   Jika dahulu, dia sering diuji dengan pelbagai masalah. dia cuba bersabar, kerana dia tahu Allah swt mencurahkan ujian yang sebegitu banyak kerana Allah swt mahu menghapuskan dosanya dan mungkin juga kerana Allah swt merindui rintihannya. lantaran itu, dia sentiasa cuba kuat andai ada saja ujian menyinggah.

   dan kini... tidak diduga olehnya, ujian lebih besar diberikan padanya. dia tidak mahu menyoalkan, mengapa mesti dia? kerana dia tahu Allah swt itu Maha Mengetahui akan segala yang terjadi. dia hanya perlu terimanya dengan redha dan sabar.

   ~ Jam 10 pagi dia tiba di hospital bersama seorang sahabat. menanti saat dipanggil masuk ke bilik pemeriksaan, amat menggelisahkan dirinya. dia teringatkan pesanan murobbinya, jika dalam kegelisahan atau mahukan ketenangan, maka beristighfarlah.

   dia tidak henti-henti beristighfar. di samping itu, dia amat mengharapkan, dengan istighfar itu, dosa-dosanya turut digugurkan oleh Allah swt. moga Allah swt perkenankan.

   " Ain, awak dah makan ke?" tegur teman sebiliknya.

   dia pantas menyeka airmata. " belum. jom pergi makan." dia melipatkan surat itu dan diletakkan di dalam sebuah buku.

   " ain.. sekarang dah nak pukul dua."

   dia terkejut. terus dicapai jam tangannya. " yelah. tak perasan pula."

   " kenapa dengan awak ni, ain? mengelamun jauh aje sy tengok. ada masalah ke?"

   " eh tak adalah." dia menggeleng-gelengkan kepalanya berulang kali. dia terus keluar dari kamarnya. 

   di muka pintu, dia tidak bisa menahan air matanya menitis lagi. jika boleh, mahu saja dia rebah di situ. namun, dia tidak mahu insan lain mengetahui penderitaan yang ditanggungnya itu. cuckuplah Mia saja yang tahu. dia gagahkan diri untuk melangkah ke kamar Mia di tingkat tiga.

   matanya mencari-cari bilik bernombor S211. sejurus salamnya disambut, dia memulas tombol pintu bilik. 

 " ain, kenapa menangis ni?" Mia mendekatinya yang sedang berdiri di muka pintu. saat Mia memegang bahunya, dia rebah.

   " mia..." panggilnya perlahan. dan teramat perlahan.

   Mia panik. dia mengangkat sekujur tubuh itu semampu kudratnya. dibaringkan Ain di atas katilnya.

   " Ya Allah, berikanlah kekuatan kepada sahabatku ini. berikannya kekuatan, temukanlah kami jalan penyelesaian. aku merayu pada Mu Ya Tuhan." doa Mia saat di sisi Ain yang belum sedarkan diri.


   ~  dia berjalan-jalan di taman KLCC dengan bahagia sekali ditemani Mia dan tiga lagi sahabatnya. dia lah paling bahagia hari itu. namun, mia tidak meraikan sangat kegembiraannya itu kerana mia amat memahami apa yang sedang dirasai oleh Ain.

   " kawan-kawan, nanti kita ke Masjid Syakirin nak tak? solat zohor kat sana ye. ain dah rindu sangat kat rumah Allah swt tu." tanya Ain sewaktu mereka sedang berjalan di atas jambatan. tangannya memegang erat tangan sahabat-sahabatnya.

   " Ye, boleh saja." balas mia perlahan.

   " hehe.. sayang Mia. " dia tersenyum bahagia.

   " usah berlakon duhai temanku. ku tahu kesakitan yang dirasai oleh mu." bisik hati kecil Mia.

   ~  Jam 12.55 tengah hari, mereka mula mengorak langkah ke Masjid As-syakirin. ain lah yang berada paling hadapan. dia meninggalkan jauh tiga sahabatnya.

   tiba di tangga masjid, dia duduk dan mula menanggalkan sandalnya. namun... kepalanya terasa amat sakit. tangan kanannya diletakkan di kepala. matanya berkerut0kerut menahan sakit.

   " Allah..... beriku kekuatan..." hatinya meminta.

   dalam kesakitan itu, samar-samar dia nampak tiga sahabatnya makin hampir. dia terus bangkit, walau masih sakit.

   langkah terus di hayunkan ke ruang mengambil wuduk.


~ ain tersenyum bahagia saat mendengar seruan meluruskan saf untuk solat zohor berjemaah. dia tidak tahu mengapa terlalu bahagia, namun dia tetap bersyukur kerana Allah swt izinkannya menjejakkan kaki di rumah Allah itu, yang telah lama dirinduinya.

   Dia memlih saf paling hadapan dalam jemaah muslimat. disebelahnya seorang wanita berusia 40-an dan disebelah kirinya, Mia. sbelum mengangkat takbir, dia sempat lagi memberikan sebuah senyuman buat Mia dan wanita itu.

  " nanti sujud terkahir, saya nak sujud lama-lama sikit, sebab bersyukur Allah bagi datang sini lagi. " katanya kepada Mia.

Mia hairan namun dia biarkan saja.

   sujud terakhir..

   semua jemaah muslimah dah bangkit dari sujud.. hanya dia.

   Mia biasa-biasa saja.

   zikir mula kedengaran. dan doa pula akan dibacakan.

   wanita di sebelahnya hairan.

   Mia mula berdebar-debar. Ya Allah, jangan Kau ambilnya kembali pada Mu lagi....

    lama menanti.... 

   dia belum juga bangkit....

   Mia dan dua sahabat terus mendekati Ain. terasa basah pada tangan Mia saat menyentuh pipi Ain...



   benar... Allah swt telah mengambilnya kembali... buat selamanya...

   " temanku... aku tahu, pasti Allah swt menjanjikan syurga buatmu, atas kesabaran mu selama ini dalm menempuh ujian hidupmu saat dirimu mulai berhijrah menuju redha Nya. temanku Ain, dirimu benar-benar sahabat syurga... ku redha dengan pemergianmu.... "

: Nur Ain , kamu menghidap penyakit barah otak~

   

No comments:

Post a Comment