Sunday 13 October 2013

Hidayah dari Doa B.M ?


Bismillah...

Assalamualaikum wrm wrm diucapkan kepada sekalian bakal bidadari dan pemuda syurga... (aamiin)
Alhamdulillah, pada 8 Oktober 2013 saya dan sahabat-sahabat seperjuangan telah selesai menduduki final exam bagi semester 5 di kampus kami. Alhamdulillah. Syukur atas segala kurniaan-Nya sepanjang kami menghadapi imtihan. Doakan kami moga mendapat keputusan yang baik dan dipermudahkan segalanya sehingga tamat pengajian kami di sini. aamiin.

Kini dan saat post ini ditaip, saya sedang bersama usrati tercinta. ini bermakna sedang ber'honey moon' selama 3 minggu. Alhamdulillah, sahabat-sahabat yang jauh dari kampung halaman juga telah selamat tiba di kampung masing-masing. jika lihat di mukabuku, ada sahabat buat status, akhirnya rindu terlerai. Allahu... itulah perasaan menjadi anak perantau. Kalau dulu, saya tergolong dalam kalangan anak perantau juga, he tapi sekarang tak dah... walaupun tak jadi anak perantau dari keluarga, tetapi negeri serambi Mekah tu tetap di hati saya. Rindu sentiasa ada pada negeri tersebut. Moga rakyat-rakyat negeri kesayangan saya sentiasa berada dalam kasih sayang Allah swt ya. Allahumma aamiin.

Baik... Post untuk kali ini, saya tak mahu kongsi yang panjang-panjang. Walaupun hakikatnya sebelum ini saya telah sediakan satu cerpen untuk di post. Disebabkan terdetiknya hati nak post status mukabuku saya hari ini, jadi saya batalkan niat nak post cerpen tersebut. Tidak mengapa, cerpen itu akan saya post di kemudian hari ya.

Tentu suspen kan tengok tajuk post kali ini?

Walaubagaimanapun, ia tidak mustahil boleh berlaku bukan?

Haa, itulah kuasa 'senjata' kita ini, para mukmin ( orang-orang yang beriman ).

Tak percaya ia boleh berlaku...

Meh baca sikit perkongsian saya di muka buku petang tadi...

Moga bermanfaat. :)


Bismillah...

" Tiba-tiba petang ni teringat akan pesanan Ustaz Wan Mohd Noor selaku pensyarah DQ dan murobbi yang ajar Fiqh Mar'ah kt Dq.

Pesanan beliau khusus untuk kaum Adam:

" kalau kita dijemput untuk membaca doa di mana-mana majlis, bacalah doa dalam bahasa Melayu dan ambillah peluang itu untuk menegur mereka di situ dalam DOA kita. ustaz selalu buat macam tu, kalau orang besar jemput gi majlis kenduri anaknya, majlis tu mesti ada yang lagha nya. jadi time berdoalah ustaz baca doa-doa utk tegur mereka. Mulanya takut juga mereka tak jemput ust atau marah ustaz tapi rupanya tak. selepas tu, org tu jadi rapat dgn ustaz dan selalu ajak ustaz ke rumahnya lagi."

so, jom praktikkan diri berdoa dalam bahasa Melayu dan doa yg dari hati untuk menyentuh hati mad'u kita. 

sama-sama kita praktik~ allahumma solli a'la Muhammad ... 


Ya, itulah sedikit perkongsian saya hasil kutipan ilmu dari murobbi di kampus. 
Sengaja saya menyebarkannya di blog usang ini pula, agar makin berantai-rantai pahala untuk Ustaz Wan dan keluarga kerana kita sama-sama beramal dengan nasihatnya itu.

Tidak mustahil juga, bila kita sebar-sebarkannya lagi, kita juga akan mendapat pahala. allahumma aamiin.

Praktikkan diri kita untuk berdoa dalam dua bahasa iaitu bahasa Arab dan Melayu ya. Lebih-lebih lagi time selepas solat tu, elok benar nak sentuh hati-hati makmum kita dengan doa bahasa Melayu.

:: Jom Sebarkan dan amalkan ::

So... apa ditunggu lagi, jom kita sepakat sebar-sebarkan ilmu atau nasihat yang pernah kita dapat dalam mana-mana pengajian. :)

Jom sebarkan 'sinar' Ilahi... 
                                              Berdoalah perkara yang baik-baik sesama kita.

Uhibbukum fillah hatta jannah~ =)

    
Permata Alwalidaini
     Gombak
 13 Oktober 2013
 0117am

No comments:

Post a Comment