Tuesday 22 April 2014

Aku, Permata, Kamu



Bismillahirrahmanirrahim…

Dengan nama-Nya aku mulakan tinta ku malam dingin ini…
Entah malam ini saya merasa sedih tiba-tiba…
Saya macam nak layan perasaan saja.

*Memohon kemaafan andai puisi malam ini terlalu panjang. Sekadar meluahkan rasa.*



Aku…

Adalah hamba-Nya yang digelar gadis,

Tika usia ku masih mentah…

Aku…

Adalah hamba-Nya yang digelar remaja dan wanita,

Tika usia ku menjengah tua…

Iya… itulah diriku dan dirimu wahai kaum Hawa…

Kita adalah sama,

Makin meningkat usia,

Makin kita dewasa dalam meniti kehidupan dunia.

Wahai aku dan kamu kaum Hawa,

Bicara ini buat kita…

Istimewa ku coretkan tuk dihayati jiwa.


Pejamkan matamu seketika,

Bayangkan wahai Hawa,

Di pertengahan malam sebegini,

Kedengaran suara mengadu kesakitan seorang wanita,

Pada sang suaminya…

Dalam keadaan lelah kerna diganggu rehatnya,

Sang suami berkorban demi isteri tercinta,

Relakan dirinya,

Menampung kekurangan isteri sarat mengandung zuriatnya,

Di papah, di angkat, di dukung sang isteri,

Dia pula sang suami,

Mencelikkan mata seluas-luasnya,

Pandu kereta,

Membelah kepekatan malam menuju destinasinya…



Wahai aku dan kamu kaum Hawa,

Tampak jelas kerisauan dia,

tatkala sang isteri mula berjihad di dalam sana,

hanya doa mampu dia pinta pada-Nya,

moga selamat sang isteri dan ‘permatanya’…



Wahai aku dan kamu wahai kaum Hawa,

Sakit perit dia berjuang melahirkan kita,

Ke dunia fana,

Tiada kita bisa merasainya…

Bahkan pabila kita dewasa,

Baru dikhabarkan rasa itu dan ini oleh dia,

Yang digelarkan ummi,ibu,mama oleh kita…




Wahai aku dan kamu wahai kaum Hawa,

Aku sama sepertimu,

Pernah melalui alam gadis, remaja dan wanita,

Iya, mungkin langkahan kita berbeza,

Namun kita tetap sama,

Kerna tika dalam rahim bonda,

Kita sudah dianggap sebagai permata,

Oleh mereka ibu dan bapa…


Wahai aku dan kamu kaum Hawa,

Kita PERMATA,

Kerna Islam telah meninggikan darjat kita,

Tidakkah kau sedari ia?

Permata bernilai yang dijaga sebaiknya,

Oleh orang tua kita…


Wahai aku dan kamu kaum Hawa,

Kita adalah PERMATA,

Tetapi mengapa kini berbeza haluan kita?

Mengapa aku disini,

Dan kau jauh disana?

Mengapa aku di landasan iman ini,

Dan kau tersesat di landasan durjana?

Mengapa aku bahagia bersama Dia,

Dan kau seksa bersama dia yang kau puja?

Mengapa?

Mengapa kaum Hawa??



Wahai aku dan kamu kaum Hawa,

Kita PERMATA lahir dari Islam,

Masih jua sama,

Justeru,

Pastinya ajaran Islam ‘suapan’ kita berdua.




Wahai aku dan kamu kaum Hawa,

Jadi…

Siapa harus dipersalahkan?

Aku?

Kamu?

Mereka?

Oh… tidak wahai kaum Hawa…

Ketahuilah…

Dalam lena kita dengan dunia,

Sebenarnya pernah jiwa kita meronta-ronta,

Amat DAHAGAkan kasih sayang-Nya,

Tetapi…

Disebabkan DUNIA …

Kita abaikan permintaan jiwa,

Bahkan kita tulikan ‘telinga’ hati kita,

Semuanya kerna dibutakan oleh Godaan dunia,

Hingga…

Disisihkan jauh… kasih sayang ibu bapa…

Allahurabbi…

Itukah akhlak PERMATA??

Wahai aku dan kamu kaum Hawa,

Aku tahu lembutnya hati kita,

Justeru,

Bukalah pekung di dada kita,

Robekkanlah ‘dunia durjana’ di dalamnya!

Robekkanlah!

Kerna bukan di situ kediamannya,

Gantikan ia…

Dengan kilauan permata kasih sayang ayah bonda…

Yang selama ini perit jerih melahirkan kita,

Dan membesarkan kita,

Hingga kita pintar mindanya,

Dan indah rupanya. =)




Wahai aku dan kamu kaum Hawa,

Mati tiada mengenal usia,

Ayuh sama-sama kita,

Menghargai ayah bonda,

Selagi tangannya ada untuk membelai kita,

Selagi nasihat bisa dilontarkan dari bibirnya,

Selagi kasih sayangnya masih bisa dialir,

Dan…

Selagi mata bisa menatap dan membelai wajah mereka…

Selagi hayat mereka masih ada….



Wahai aku dan kamu kaum Hawa,

Sama-sama kita,

Ingatkan diri usah mudah dibuai cinta dunia,

Bentengkan diri dengan beriman pada-Nya,

Dengan menjaga syariat-Nya,

InsyaAllah kelak kita juga di jaga oleh-Nya,

Di jaga melalui cahaya hidayah-Nya…

Insya-Allahu taala.

Allahumma aamiin.




Semoga kita semua akan menjadi PERMATA ISLAM selamanya. aamiin3.
Doakan diri ini juga ya. 

Sayang kalian lillah.

assalamualaikum...



Nukilan jiwa : Permata Ayahbonda ( Balqis )

Batu Muda KL,
210414
1145PM



No comments:

Post a Comment