Wednesday 10 December 2014

Bye Jahiliyah !



Bismillahirrahmanirrahim...



Bila kesedaran muncul untuk kehidupan~


Tiga tahun lebih saya berhijrah untuk memperbaiki diri, menghijrahkan diri.

siang tadi, sedang berada dalam taman syurga, hati terdetik,

rasanya sudah tiba utk diri berhijrah ke step seterusnya.

masyaAllah, cantiknya aturan Allah swt. Dia memberikan sesuatu bertepatan dan bersesuaian dengan persediaan diri kita.

Allahuakbar.

teringat lagi, perbualan dengan sahabat zaman sekolah menengah, namanya Noorlini Zulkifli.

" Awak doakan saya dapat istiqamah pakai tudung labuh ya." itu kata-kata saya pada dia.

setelah tiga tahun saya di dunia diploma, alhamdulillah. Segala puji bagi Allah swt yang memberikan hidayah berperingkat-peringkat pada saya yang dahagakan bimbingan.

Allahurabbi

Indahnya hidayah, manisnya hijrah... akhirnya, bye bye jahiliyah... !

Ayuh berubah duhai bakal-bakal penghuni syurga.


takmahu kah kita bersama berpimpinan tangan ke syurga?

semoga tulisan insan dhaif ini bermakna untuk saya di akhirat kelak.

sebar-sebarkanlah ya.


~ ~ ~

Teringat kenangan di atas Bukit Broga, saya terpandangkan seorang rakan yang sedang menangkap gambar lalang.

'' Ambik gambar lalang?" Tanya saya sambil tersenyum.

jawabnya "Ya, nak cakap jangan jadi seperti lalang."

MasyaAllah. terbaikk.

tika dalam mujahadah, kita pasti akan diuji,

Ada masa kita akan goyah dan mungkin jua hampir hanyut bersama dengan suasana jahiliyah.

maka mahu kekal berdiri gagah, duduk rapat-rapat lah dengan Allah !

PASAKkan KEYAKINAN, PERGANTUNGAN dan KECINTAAN yang TERTINGGI pada Allah swt di jalan mujahadah.

sakit, perit, seksa macam sekalipun semasa berubah, cepat-cepatlah CARI ALLAH !

Allahuakbar.

Jom sama-sama kita say " Bye bye Jahiliyah." 

Manisnya berubah...


semoga Allah swt meredhai perkongsian ringkas ini.

moga ada hati-hati yang dicuit Allah utk berhijrah.

Maka, bersyukurlah buat mereka yang sememangnya dididik dengan ilmu agama sedari kecil lagi.

bersyukurlah kalian, kerana hari ini ramai hamba-Nya yang baru sahaja mahu meneguk ilmu agama, baru mengenali tarbiyah dan kehidupan di senja usia.

Salam Hijrah.

Semoga sempat kita memperindahkan diri sebelum bertemu DIA yang cukup INDAH.



:: Hamba-Nya sedang berhijrah ::





101214
1113 pm
Gombak



No comments:

Post a Comment