Tuesday 7 April 2015

Kita & Rasulullah



Bismillahirrahmanirrahim...



Fakhrul : Mir, kau menungkan apa? Dari tadi aku tengok kau macam tengah fikirkan sesuatu je. Kau ada masalah?

Amir : Aku rasa bersalah sangat sekarang ni.

Fakhrul : Rasa bersalah sebab apa?

Amir : Hari ni baru aku sedar, aku dah lama tak mengingati baginda Rasulullah saw... Aku dah lama tak hadirkan rasa rindu pada baginda. Aku ni terlalu sibuk dengan urusan dunia. Aku sedih kot. Walhal aku tahu, baginda amat kasihkan setiap umatnya.... termasuk aku...

Fakhrul terkedu mendengar luahan Amir. Allahuakbar. Rupanya itu yang sedang difikirkan. Fakhrul menepuk lembut bahu Amir sambil tersenyum.

Amir : Kenapa kau senyum? Aku betul-betul rasa bersalah ni. Aku ni tak patut ingat baginda pada waktu tertentu je. Apa jenis umatlah aku ni kan...

Fakhrul : Amir, aku senyum sebab aku gembira ada sahabat macam kau. Kau patut bersyukur Allah masih hadirkan ingatan dan kerinduan kau pada baginda Rasulullah saw.

Haa, sekarang kau dah ingat, jangan lupa berselawat pula ok ! Terus ambil tindakan untuk mekarkan lagi KERINDUAN dan KECINTAAN kau pada baginda. Jangan duk termenung memanjang je.

Meh aku nak kongsi satu cerita dengan kau. Pada zaman Rasulullah, orang Quraisy pernah mengajak Nabi Muhammad saw untuk berbincang dan membuktikan kemukjizatan baginda. Pelbagai persoalan ditanya, agar mereka boleh percaya bahawa baginda benar-benar utusan Allah swt. Antaranya mereka meminta diperlihatkan Allah swt dan malaikat, diperturunkan langit seketul-ketul sebagai bukti adanya azab dan bala dan menghidupkan mereka yang telah mati.

Rasulullah saw banyak menjawab, " Itu kuasa Allah. Kalau Allah mahu Allah boleh lakukan."

Namun, orang Quraisy itu terus mempersoalkannya dan mencabar Nabi Muhammad saw. Mereka mengugut mereka tidak akan beriman kepada Rasulullah sekiranya tidak ditunjukkan segala permintaan mereka.

Setelah mendengar perbualan itu, Jibril datang kepada Rasulullah,
 " Wahai pesuruh Allah! Allah mengutuskan aku kepada kamu. Wahai pesuruh Allah, kalau engkau masih memberi tempoh lagi kepada mereka, sabarlah. Kalau kamu mahu mendatangkan segala yang mereka minta, kami akan tunaikan. Kalau mereka tidak berimanselepas itu, mereka semua akan dimusnahkan. Pilih, wahai pesuruh Allah. Sama ada engkau sabar ataupun kami datangkan semua permintaan mereka. Kalau mereka tidak beriman, Mekah akan dimusnahkan."

Rasulullah berkata, " Bahkan aku mahu tangguhkan kepada mereka, moga nanti Allah melahirkan daripada zuriat mereka orang-orang yang beriman kepada Allah swt."

SubhanaAllah. Betapa baginda amat pengasih terhadap sesiapa sahaja, walaupun kaum itu mencaci dan mempersendakannya. Inikan pula kita kan, yang sememangnya dilahirkan dalam nikmat Islam dan iman, mesti Allah swt LEBIH lagi kasihkan kita.

Jom doa, semoga Allah swt menjadikan kita hamba-Nya yang mendapat syafaat baginda kelak.
allahumma aamiin."

Amir : Terima kasih sahabat ! Kisah yang kau kongsikan membuatkan aku bertambah rindu dan kasih pada baginda....
* Mata Amir mula masuk habuk*

 Senyuman kembali terukir di wajah Amir. Fakhrul melafazkan syukur dan doa jauh disudut hati lelakinya. 'Semoga kita akan bersama lagi di syurga, Amir.'

Tika ini sejauh manakah kasih dan rindu kita kepada Rasulullah...? ='(



~ Now playing : Kasih Pada-Mu~

: Dakwah yang paling baik adalah menjadi seorang sahabat yang baik :






Nukilah jiwa : Umie Balqis
Kitab Biografi Muhammad bin Abdullah







Ukm Bangi
070415
1227 am

No comments:

Post a Comment