Friday 26 October 2012

Alhamdulillah 1




   Assalamualaikum wrm wbt... apa khabar sahabat-sahabat? apa khabar juga iman dan hati? pelihara dan jagailah kedua-duanya dengan sebaik mungkin. genggamlah ia jangan sampai terlepas ke tangan syaitan laknatullah.
   
   Syukur ke hadrat Ilahi, kita semua masih dipanjangkan umur dan masih menerima kasih sayang Nya sehingga hari ini. buktinya, Dia masih kurniakan kita mulut yang baik untuk makan, tangan yang gagah untuk bekerja, kaki yang kuat untuk melangkah dan pelbagai lagi pemberianNya. sudahkah kita melafazkan rasa syukur , alhamdulillah ? 

   " ALHAMDULILLAH YA ALLAH. syukran sangat. " kemudian senyumlah tanda kita benar-benar mensyukurinya. :) =)



   Perkongsian hari ini adalah berkaitan Hidayah Allah swt. tetapi... sebelum jari jemari ana makin lincah menaip butir-butir kata, rasanya belum terlambat untuk ana mengucapkan :

   " SaLam AidilAdha buat muslimin dan muslimat yang ada di bumi Allah swt ini. kepada yang jauh di perantauan sana dan telah lama tidak pulang ke tanah air, jangan bersedih ye. moga pengorbanan dirimu diredhai Allah swt. special untuk seorang teman : Qayyum. moga tahun hadapan berpeluang pulang ke negeri cik siti wan kembang ini. :) "

   Baiklah.. sedari tadi lagi seolah-olah perkataan Hidayah sedang berputar ligat di hadapan skrin notebook ini. sabar ya. :)

   Hidayah Allah swt... amat bertuah insan yang dipilih untuk menikmatinya.



   Hari ini terasa nak kongsikan satu cerita tentang seorang insan dari negara barat.
   
   Pakar kajian laut dalam Perancis, Mr Jacues Yves Cousteau, seorang yang telah menghabiskan sepanjang hidupnya dengan mengkaji penghidupan dibawah laut dan beliau merupakan yang berotoriti di dalam bidang eksplorasi Laut Dalam. beliau telah memluk Islam setelah menemui satu penemuan yang menakjubkan dan disahkan oleh Al-Quran. 

   Suatu hari, di dalam melakukan kajian Laut Dalam, Mr Jacues telah mendapati bahawa terdapat kesan-kesan air tawar dari mata air berada di dalam Air Laut Masin.

   Apa yang menakjubkan beliau adalah air tawar dari mata air tersebut tidak bercampur dengan air Laut masin itu.

   agak lama juga beliau mencari sebab kenapa fenomena ini berlaku dan beliau tidak menemui sebarang jawapan.

   Pada suatu hari, beliau telah menemui seorang professor yang memberitahu beliau bahawa fenomena yang berlaku itu adalag merupakan satu perintah dari Allah swt sebagaimana firman Nya : 

         " Dan Dialah Tuhan yang telah mengalirkan dua laut berdampingan, yang satu tawar lagi memuaskan dahaga dan yang satu lagi masin lagi pahit; serta Dia menjadikan antara kedua-dua laut itu sempadan dan sekatan yang meneyekat percampuran keduanya."
           
           [ surah Al-Furqan : 53 ]
         
           Terdapat dua lagi ayat Al- Quran iaitu ayat daripada surah Al-Naml : 61 dan ayat daripada surah Al-Rahman : 9:20 .

   Mendengar keterangan ini, Mr Jacues menjadi yakin akan kebenaran Al-Quran, lantas memeluk agama ISLAM ! TAKBIR !

   Sebenarnya teman-teman, banyak lagi kisah para pakar barat yang telah menerima hidayah Allah swt melalui bidang yang mereka ceburi sendiri. 

   pernah tak sesekali terkeluar di bibir kalian macam ini...

   " wow... hebatnya mat saleh ni. boleh cipta macam-macam.!" dengan mulut ternganga tengok Ipad baru yang lagi canggih kat berita utama TV3. Hehe.

   atau macam ni...

   " eh... hebat giler ore putih ni. cipta satelit la. cipta roket la. otak geliga molep! " sambil mata membulat macam biji guli semasa menonton rancangan yang berkaitan sains.

   mesti pernah kan walaupun tak semua sama 100% macam ayat atas tu. 

  hmm... bila saya fikir-fikir kan... orang putih a.k.a mat saleh ni, memang otak bijak kan. otak sains dan macam-macam lagi lah. tetapi rupa-rupanya Allah swt tidak mensia-siakan sesetengah di kalangan mereka itu. 

   errr... mesti ada yang tertanya-tanya kan, apa maksud saya ni? mengarut ke apa? 

   eh, eh... sabar dulu.baca dulu sampai habis.hehe

   maksud saya kat sini... YA ! Allah swt bagi kehebatan dan kepintaran kat mereka tu, tetapi ada hikmahnya Allah bagi tu. bukan free-free okay. bukan sekadar nak takluki dunia jer. Rupa-rupanya... ada MUTIARA dan PERMATA yang tersembunyi.

   Okay... contoh dari kisah Mr Jacues tadi... dia punya lah pakar dalam bidang Laut Dalam, rupanya dalam dia terokai laut itu, sebenarnya dia sedang terokai PERMATA untuk hidupnya. permata itu ialah HIDAYAH Allah swt.

   Allahurobbi... bayangkanlah kalau beliau tidak pakar dalam ilmu luat dalam tu, mesti tak kan dapat punya Permata tu kan... kan?

   lihatlah.. betapa cantiknya aturan Allah swt. 

   Allahuakbar! 

[ kisah Professor Tejasen Pakar Kulit ( Ketua Jabatan  Anatomi dan Embriologi Universiti Chiang Mai ) juga amat menarik] nantikan di post seterusnya . ^^,

~ wsalam wrm wbt ~

created by : Permata Alwalidaini =)

No comments:

Post a Comment