Tuesday 15 October 2013

Aidiladha bersama Gelak tawa atau Airmata??


Salam Aidiladha...

kasih manusia tiada abadi,
kasih Tuhan tiada bertepi,
sayang Tuhan janji Nya pasti,
tanpa kasih sayang Tuhan, tiada kasih tiada persaudaraan.
tanpa kasih sayang Tuhan, tiada bakti tiada kemaafan.

Alhamdulillah, dengan kasih sayang Nya kita masih hidup di dunia ini.

Jadi, dalam kesempatan ini saya dan sekeluarga mengucapkan " Salam Aidiladha " kpd saudara mara yang jauh di mata, sahabat-sahabat MmPm [06-10] SpM '10, sahabat-sahabat ~NUQLIUZ~ (banat only ^^,) dan semua kenalan.
mohon kemaafan atas segala kesilapan diri kami.

Alhamdulillah, Allah swt masih panjangkan umur kita hingga hari raya Aidiladha ini, hari yang mengajarkan kita erti pengorbanan. Namun, apakah pengorbanan yang telah kita lakukan sepanjang kehidupan ini?

Allahurobbi, saya tidak mahu berbicara panjang lebar, cukuplah gambar dan cerita pendek di bawah berbicara dengan kita semua. Selamat menghayati...



Seorang kanak-kanak duduk di luar dan dia menangis perlahan sehingga seorang lelaki yang tinggal di kawasan kejiranan yang sama bertanya, "Mengapa anda menangis sayang? ".

Kanak-kanak itu menjawab, "Saya telah makan roti berkulat selama dua minggu. Saya mahu makan Syawarma (sejenis kebab popular arab). Saya sudah tidak memakan makanan itu selama setahun"


~ Gambar dan cerita ini dari page Tangisan Syria di Bumi Jordan ~


: Semoga esok, kita tidak terlalu bergelak ketawa meraikan Aidiladha.
: Semoga esok, kita tidak terlalu 'tamak' tika menjamu selera.
: Ingatlah... saat kita dihidangkan pelbagai makanan, nun di jauh sana ada insan yang sedang kelaparan bertahun-tahun lamanya dan terpaksa 'menelan' makanan basi...
: Hargailah setiap rezeki kurniaan-Nya...
Allahurobbi.... sayu hati ini... Moga kita semua dibukakan mata hati dan iman. allahumma aamiin.

Salam Aidiladha, semoga hari raya ini lebih mengajarkan kita erti sebuah 'pengorbanan' utk kehidupan seterusnya. Moga mata kita lebih celik setelah membaca perkongsian di atas. allahumma aamiin.

Paling tidak, kita tanamkan dalam hati mahu membantu mereka yang lebih memerlukan. siapa tahu, kelak, detikan hati kita itu dibantu Ilahi untuk melaksanakannya. Tiada mustahil, pabila bertuhankan Allah swt Yang Maha Berkuasa.

:: Peringatan bersama terutama buat diri ini sendiri ::


Permata Alwalidaini...
Gombak
15102013


.

2 comments:

  1. akk :) ..salam aidiladha ...sedihnye cter akk tuh..^^ moga kte sntiasa berada dlm golongan org yg bersyukur & tidak pernah melupakan nseb saudara seislam kte disana :')

    ReplyDelete
  2. Ya dik, betul tu. moga di akhirat kelak, kita ada jawapan tatkala disoal apa sumbangan kita buat mereka disana. :) syukran sudi singgah blog akak ;)

    ReplyDelete