Tuesday 24 June 2014

:: Usrati ::


Dengan lafaz Bismillah...

Assalamualaikum...


~ ~ ~ ~ ~



Hati kadang tertanya, 
andai aku menjaga, adakah bakal pendamping ku juga seorang yang menjaga?

hati kadang tertanya,
andai aku tidak bermesra dengan ajnabi, adakah bakal pelengkap hidupku sebegitu juga?

Hati kadang tertanya,
andai aku berusaha menjaga hati, adakah dia juga begitu?

Hati kadang tertanya,
andai aku sedang berusaha menjaga pergaulan ku, adakah dia begitu juga?

ALLAHURABBI...

kesemua itu tiada jawapan. Hanya Dia yang tahu, kerna Dia Maha Melihat segala perbuatan hamba-Nya.

Hari ini emosi terganggu.

Diuji itu dan ini bermula siang tadi.

Diri mudah marah dan sedih.

Allah.. sabarlah diri!

saat melihat moment-moment itu.

" Sabar tau...
Allah sedang menguji mu. Yang penting dikau sudah berusaha."

Barangkali inilah ujiannya kan...

ALLAHUAKBAR...

"Sudah, jangan menangis untuk sesuatu yang tidak penting! Jom bercinta dengan Allah!"


~ ~ ~ ~ ~


Tinggal beberapa hari sahaja lagi, bakal berjauhan dengan keluarga buat kali kedua.

Di bulan Ramadhan pula tu. Inilah kali pertama berpuasa jauh dari keluarga.

Walaupun rasa sedih, tapi hanya mampu berdoa Allah swt kuatkan diri ini.

Terimbau kembali gurauan bersama ummi dan adik Ina siang tadi.

Ummi sedang baring, saya ni sengaja pi peluk ummi nak bagi adik Ina jeles. He.

Then, Ina datang untuk memeluk ummi juga.

Main tolak-tolak tanganlah antara kami berdua sebab kedua-duanya nak peluk ummi.

hm...

kebahagiaan inilah yang saya takut mahu tinggalkan...

takut terutamanya apabila bakal mendirikan masjid kelak. (entah sempat ke tak, kot ajal menjemput dulu)

takut dimarahi bakal pendamping sebab ayah saya sangat jarang marahkan saya!
boleh dikira dengan jari kot berapa kali je ayah marah kat saya. he.

Sungguh,tiada kasih sayang yang dapat menandingi kasih sayang ibu ayah...='(

Ibu ayah sangat menerima segala kekurangan diri anak-anaknya, tetapi para suami bolehkah melakukan seperti itu juga?

Ibu ayah sangat bersabar melayan kepelbagaian sikap anak-anaknya, tetapi para suami bolehkan sedemikian juga terhadap seorang isteri? (kalau yang beristeri satu lah)

Ya, memang tak boleh sama kan ibu ayah dengan suami, tapi.... ='( tidak terkata.( macam la dah nak nikah! haha)

Takla, memang tak tahu lagi bila Allah tentukan pernikahan, tapi itu lah, bila fikir akan jauh dengan mak ayah, rasa sedih pula...

Siapa tak sayang mak ayah kan kan kan....

* abaikan perkataan petals itu.. haha. tu memang auto ada kat situ.*


Mengimbau kembali perbualan dengan ummi dua hari lepas...

Tika itu ummi baru sahaja mahu berehat, saya pun mula bersuara.

"Ummi, hantar orang masuk pondok boleh?"

Balas ummi, " Eish, yang mana satu la. kejap yang tu, kejap yang ni. ni nak pondok pula. Banyak fikir sungguh."

hee. saya tersengih je... Memang pun ummi... anak ummi ni sekejap nak tu, sekejap nak yang ni. semua benda nak buat lah kan! hee.

Masa kat gerai membantu ummi berniaga,

saya berkata kepada ummi.

" Ummi, nanti orang nak masuk kelas menjahit lah."

Nak tau apa ummi balas, hehe...

"Eish. Yang hari tu pun tak menjadi lagi. Ni nak masuk kelas menjahit pulak. nak menjahit pun nak kena beli mesin jahit tu semua."

kihkihkih... rasa lawak pula bila diimbau semula.

Alahai anak ummi ni kan.. macam-macam...

Itu semua kenangan !!!

Kenangan bersama insan yang sangat memahami diri ini!

Kenangan bersama insan yang sanggup berpenat lelah bersama ayah, untuk memberi suapan nasi!

kenangan bersama ayah atau saya panggil pa...

Malam tu saya baru sahaja selesai berbincang dengan owner sebuah butik. ( Budak baru nak belajar bisnes lah katakan... he)

Disebabkan saya ni masih baru, ada satu perkara yang saya perlukan pandangan ummi pa.

so.. Saya turun ke tingkat bawah untuk tanya pendapat ummi dan pa.

Tempat pertama yang dituju ialah dapur sebab ummi sedang memotong ayam di situ. hee.

then...saya pergi kepada pa yang sedang berehat di ruang tamu.

Diceritakan semua kepada pa dari A hingga Z terlebih dahulu, kemudian barulah meminta pendapatnya.

Bila dah selesai,pa mula bersuara.

Wah.. mendengarkan penjelasan yang pa berikan, buat saya tersengih sendiri!
Pa terangkan tentang pemilihan jenis kain sebelum nak terima barangan seperti baju dari pengedar.(  al maklumlah, baru try bisnes pakaian muslimah kan.)

Macam-macam lagi pa terangkan...

*tepuk dahi!*

Itulah perempuan kan, suka bertindak ikut emosi *macam saya dalam situasi di atas* setelah mendengar penerangan daripada pa, saya mengakui lelaki ni cara percakapannya lebih smart!

berbanding wanita. hee. memang betul pun kan...

satu lagi yang saya suka.. pa jenis suka membuat lawak. he.

kadang-kadang tu secara spontan keluar ayat lawaknya membuatkan ummi dan kami ketawa.

Rupanya sikap suka membuat lawak yang ada dalam diri abang Heyqal, datang dari papa!

Abang Heyqal tu lawak dia lagi hebat. Dan... abang Heyqal banyak mewarisi sikap pa.

Abang Heyqal sangat jarang marah. Abang Heyqal sikapnya mudah memberi. Ingat lagi, sewaktu masih di DQ, dia pasti akan msg bertanya saya samada masih mempunyai wang poket atau tidak.

katanya, kalau takda, bagitahu kat dia dan jangan minta dengan ummi. Kekadang tu dia belanja topup.

hee. Masa tu rasa best sebab ada dua abang so boleh la gilir-gilir minta topup dengan mereka.=')

hm...

bila ingat family, automatik kesedihan saya dah hilang!

macam sekarang, saya tak jadi nangis dah!

Allah...


keluarga penguat semangatku!


*maaf. senget * hee

maaf lah ya. Malam ni bercerita pasal family pula.

Saya pasti post ini bermanfaat untuk saya di masa akan datang...

jadi biarlah ia disemadikan di sini untuk bacaan kemudian hari.

sebab saya ni pun jenis suka baca balik tulisan saya dalam post terdahulu. hee.

baik...

akhirul kalam, saya bersyukur dengan segala kurniaan Allah swt ini meski keluarga kami penuh kekurangan semenjak dahulu.

Pelbagai telah diharungi kami sekeluarga...

dulu, masa kecik-kecik pernah memasang niat tak nak cari pasangan orang kaya. Entah, maybe sebab fobia kot dengan perangai orang kaya yang pernah kami temui dulu. kalau boleh, nak yang pernah merasai kesusahan macam kami sekeluarga.

tapi alhamdulillah, sekarang dah kurang sikit perasaan tu walaupun kekadang tu ada lah juga risaunya.

Allah..

segalanya Dia dah tentukan yang terbaik.

okay...

Mengundur diri ya.

Maaf kalau takda point penting sangat dalam perkongsian kali ini.

Satu sahaja yang mahu ditekankan disini,

  KASIH IBU AYAH TAKKAN BISA DITANDINGI OLEH SESIAPA PUN HATTA KASIH SANG SUAMI. 

NOTED!!!

kepada kaum Adam : jadikanlah diri kalian suami yang baik kepada isteri yang berjiwa lembut. *kaum hawa kan jiwa memang lembut! so elakkanlah penderaan ke apa.


#taksukabilawanitaditindas!!!





Assalamualaikum wrm wbt... =')


UmieBalqisSanusi
Gombak
240614
0303am






No comments:

Post a Comment