Friday 10 October 2014

Ummi, Saya Nak Bank in duit! =)


Bismillahirrahmanirrahim...

asalamualaikum wrm wbt...

Dengan lafaz suci tersebut, saya mulakan perkongsian di hari Jumaat barakah ini.

semoga perkongsian ini akan mengalir bersama sifat-Nya Yang Maha Penyayang itu, lalu terbitlah rasa sayang membuak di jiwa kita, sekalian anak. :)

Status ini dari page Tarbiah Sentap di Fb. Seorang sahabat seperjuangan saya di DQ-UKM, Siti Khadijah Norzu telah tag status ini kepada saya dan beberapa sahabat seperjuangan.

Saya merasakan status ini sangat harus saya kongsikan disini, justeru saya memilih untuk post status ini pada hari ini.

Semoga timbul kesedaran kepada kita semua. :)


~ ~ ~ ~ ~


Saya ada secebis nasihat kepada adik-adik junior di kampus.. khususnya UKM la kot..
moga secebis nasihat yang panjang berjela ni boleh beri sekurangnya setitis manfaat untuk korang..
---
1. Seboleh-bolehnya ELAKKAN untuk minta duit pada ibu bapa. Elakkan untuk call ibu bapa semata-mata cakap,
"Ibu, ayah, duit dah takde. nanti transfer duit ea..."
Nampak perkara ini kecil, tapi sebenarnya bagi kesan pada diri korang juga. Sebabnya, nanti korang TAK belajar berdikari.
Bayangkan mak ayah korang dah belanja beribu-ribu sampai korang masuk universiti, dah masuk U masih lagi nak bebankan mak ayah.
Guna duit dalam akaun bank tu sampai betul-betul tinggal 0 sen. Kalau boleh, masa duit nak habis tu, korang usaha la cari duit dengan kerja part time ke, atau apa-apa kerja yang boleh tambah duit dalam akaun korang tu.. baru boleh berdikari.
Kalau tak, serupa je korang ni macam budak sekolah. Cuma bezanya pada gelaran MAHASISWA/I je.
Cuba kali ini korang AZAM untuk call ibu ayah korang dan cakap,
"Ibu, ayah. Bulan ni saya NAK masukkan duit dalam akaun ibu atau ayah.."
Azam la.. tak banyak, sikit pun jadilah..

2. Kalau sakit seperti demam, selsema, atau yang ringan-ringan tuh, ELAKKAN untuk beritahu pada ibu dan ayah. Ibu khususnya.
Sebab apa?
Sebab JANGAN buat mereka susah hati. Mereka dah cukup susah hati sebab korang berjauhan dengan mereka. Kalau setakat sakit sikit-sikit tuh, elakkan beritahu.
PERCAYALAH, mereka kadang kala AKAN tahu dengan SENDIRINYA korang sakit walaupun korang tak beritahu.
Sebab apa? Ntah. Naluri kot. Mungkin ada ibu bapa yang boleh jawab.
Tapi kalau mereka dah tanya tu, jawablah,
"Ala, sakit sikit je.. takde la sakit sangat pun.. boleh berlari lagi ni ha.. cuba ibu tengok ni.."
cubalah ya..

3. Seboleh-bolehnya ELAKKAN berhutang !
Ini sangat penting. Elakkanlah berhutang. Cukuplah korang dah hutang dengan PTPTN tuh. Sakit nak bayar balik nanti.
Kalau takde duit, usaha sebaik mungkin untuk dapatkan duit dengan cara halal. Usahalah dan doa.

4.RAJINKAN MEMBERI.
Ah sudah, dah lah tak boleh berhutang, kena memberi la pula.
PERCAYALAH, dengan memberi, pintu rezeki korang insyaAllah akan melimpah-limpah. Kalau ada kawan tak cukup duit, BELANJA dia.
Saya ada seorang sahabat, pernah sekali saya betul-betul kesempitan duit. Tapi saya tak beritahu sesiapa. Tetapi sahabat (ikhwah) yang sejati akan memahami keperitan kita. Dia hulur not RM50 tanpa banyak soal.
Saya menolak, tapi dia kata (lebih kurang),
"Aku nak pahala. Kau ambik la.."
Bak kata Ustaz Hasrizal,
"Erti hidup pada memberi.."
wallahu'alam.
I rest my case.

~ ~ ~ ~ ~

ALHAMDULILLAH...

sahabat-sahabat sayang dah meluangkan masa untuk membaca sesuatu yang baik.

haa.. jadi macam mana sekarang?

Dah ada perancangan tak, nak buat apa selepas ini?

Ada keinginan tak nak BANK IN duit untuk ibu, ummi, mak, mama, ayah, pa, abah, abi selepas ni??

Hadir tak semangat nak bagi mak ayah merasa penat lelah kita dari sekarang??

:)

Selamat berfikir dan melakar perancangan ya sahabat seperjuangan.

Semoga kita menjadi anak yang berbakti pada ibu bapa dari sekarang.
Jangan nak tunggu ibu ayah makin lanjut usia, baru nak berusaha cari rezeki sendiri, kerana mati itu tidak mengenal usia. :)

Semoga success semua. aamiin3.

Jemput like page Fb saya, Bidadari Syurga ( https://www.facebook.com/pages/Bidadari-Syurga/570528089732349?sk=info ), atau boleh tengok di fb saya. Disana insyaAllah ada koleksi tudung bidang 50, 55, 60, tudung 3 tona (sangat sweet yang ni tauu ), tudung Haura', shawl butterfly, tudung Eira, tudung Palestin, jaket muslimah dan banyak lagi koleksi pakaian muslimah.








Kesemuanya dari pembekal rasmi, Bidadari Solehah Enterprise, dan saya merupakan salah seorang wakil jualan rasmi BSE di Ukm Bangi.

So, sesiapa mahu order boleh hubungi saya. :)

Sedikit info, selain bisnes BSE juga turut melakukan kerja kebajikan terutama memberikan sumbangan kepada fakir-fakir miskin dan mereka yang lebih memerlukan.

Special untuk student Ukm, yang berdekatan Ukm dan Gombak, tiada cas penghantaran tau !:)

kenapa Gombak? Sebab, kalau time saya balik rumah saya boleh hantarkan by hand tempahan anda :)

Penghantaran ke luar negara juga diterima. :)

Jemput singgah, tagline page saya, 

Untuk menjadi Bidadari Syurga,wajiblah bermula di dunia. So jom cover aurah kita dengan pakaian muslimah. :)


Baik,sekian sahaja perkongsian kali ini. sayang kalian lillah. insyaAllah. =)

assalamualaikum wrm wbt... 




0155pm
101014
Ukm Bangi

No comments:

Post a Comment