Monday 1 June 2015

Awak, anugerah Allah !

Bismillahirrahmanirrahim...


"Umie, doakan ya kita dapat bertemu nanti kita balik. Kalaulah nanti apa-apa jadi kat kita, umie cari ya surat dalam beg kita. Kita akan tulis siap-siap surat untuk semua. Sekarang kan macam-macam berlaku, kita juga tak tahu apa akan berlaku nanti sebab tu kita akan tulis surat siap-siap nanti. Andai tak dapat jumpa, umie boleh baca surat tu."

Perbualan sebelum ini bersama sahabat kesayangan, kini berada di bumi Jordan. Di pertengahan malam itu, airmata menjadi peneman perbualan kami.

Melalui perbualan itulah menyuntik saya untuk SEGERA buat persiapan menghadapi kematian.

Saya bersyukur impian dia mahu kesana tercapai, biarpun tiada rezeki saya kesana bersamanya. Namun, kini saya yang terpaksa menanggung rindu terhadapnya. Allahurabbi. Tak menduga pula sehebat ini bebanan menahan rindu dalam ukhuwah fillah.

Dia,
Sahabat paling paling paling saya sayangi !

Dia,
Sahabat dan permata kesayangan saya !

Dia,
Satu dalam sejuta sahabat saya di dunia.

Dia,
Apabila kami terpisah dua benua,
Mula terasa,
Takkan aku temui sahabat sepertinya !

Satu dalam sejuta. Bersyukur Allah swt pertemukan kami 3 tahun lalu di Darul Quran.

Kenapa istimewanya dia dimata saya?

Kerana,
Setiap kali kami bersama, kami pasti banyak berbicara tentang Allah swt.

Kini,
Setiap kali kami berhubung melalui whatssap call, masih sama juga!
Banyak menyebut nama-Nya Yang Maha Agung.

Allahurabbi. Sejujurnya sepanjang hidup dan penghijrahan saya, tidak pernah lagi saya menemui sahabat sepertinya !
Dia sangat istimewa. Dia permata kurniaan Allah swt di dunia ini, kepada saya, alhamdulillah.

Semalam, saya mahukan dia disisi. Whatsapp dihantar kepadanya namun dia tak online.

Ketika itu airmata sudah mencurah-curah jatuh ke bumi.

Dalam hati, saya tidak henti berdoa kepada Ilahi,
"Ya Allah. Gerakkanlah hatinya untuk buka whatsapp,"

Lama juga saya menunggu, tambahan pula mata juga tidak mahu 'istirehat'.

Hinggalah saya terdengar mesej masuk. Allahurabbi....

Namanya tertera di skrin. SubhanaAllah.

Katanya "Tadi kita nak makan, kalau ikutkan kita memang tak nak dah buka whatsapp sebab kita di fatrah exam sekarang. Tapi entahlah. Tadi kita rasa nak sangat buka whatsapp. Rupa-rupanya umie ada whatsapp kita. Allah, lihat umie. Walaupun kita jauh, masih ada Allah menjadi penghubung kita."

Makin laju airmata mengalir. Benar, ketika itu sangat dirasai tautan hati da ukhuwah kami melalui rantaian DOA.

Allahurabbi.... Hebatnya kuasa kasih sayang di jalan Allah swt.

Allah swt menjauhkan kami tetapi Allah telah mengikat ketat hati kami berdua. Allahu Allah...

Jzkk sahabat atas segala nasihatmu... dikau benar-benar sahabat solehah dan muslimah dalam hidupku.

Awak...
Kesayangan saya selamanya.

Teringat impian awak, nak kita sama-sama berpuasa di Tanah Suci tahun ini kan...
Andai Allah izinkan saya sampai kesana... hmm...

Bertuahnya awak...

Minggu lepas, hari Ahad, saya mendengar azan di masjid Ukm, sangat syahdu. Allahu, saat itu hadir kerinduan dan keinginan membuak mahu menjejakkan kaki  ke tanah suci.
Mahu mendengar sendiri kesyahduan azan di Makkah. Saya pernah mendegar azan disana, tetapi itu hanya melalui rakaman di Instgram Neolofa.
Kadang kala terdetik juga, bagaimanalah perasaan saya andai dapat dengar secara langsung laungan merdu itu?
Pasti laju mutiara jernih ini mengalir !

Allahu... jzkk sahabat!
Banyak saya pelajari sepanjang kita menjalinkan ukhuwah ini.

Syukur ke hadrat Ilahi atas kurniaan ini. Anugerah di dunia ! InsyaAllah salah satu asbab untuk memasuki syurga. Aamiin3.

Selama ini,
Ku mencari-cari teman yang sejati,
Alhamdulillaj ya Rabbi,
Kau telah hadirkan dia, sebagai teman sejatiku.

Sayang awak fillah, sayang !




010615
0327 am
Ukm Bangi

No comments:

Post a Comment