Tuesday 2 June 2015

Kalam Murabbi

Bismillahirrahmanirrahim...



Saya tidak mahu menulis panjang, kali ini hanya mahu berkongsi kalam murabbi Us Dasuki, pensyarah tasmik di kampus lama.

Usai menghadiri majlis Multaqa' Huffaz di Ilim semalam, alhamdulillah ya Rabb... Perancangan untuk menadah kalam nasihat dari ustaz yang sangat saya kagumi dan hormati, berjalan dengan baik.

Kami, bekas pelajar ustaz hanya merancang mahu mendengar tazkirah ringkas ustaz namun Allah swt berikan penambahan. Ustazah Suhaida yakni pensyarah di DQ turut berkongsi dan menasihati kami sama. Sementara menunggu ketibaan ustaz, ustazah dah berikan nasihat. Apabila ustaz dah sampai, ustazah turut memberikan 'penambah santapan rohani kepada kami. Syukur Ya Rabbi.

Kata Ustazah Suhaida " Kalau kita susun masa kita dengan A-Quran, Allah swt akan susun segala perjalanan kehidupan kita.
Rajinkan diri ke masjid. Balik bilik apabila masa untuk tidur je. Banyakkan masa di masjid, study atau baca Quran disana. Jangan mudah terikut dengan orang.


Tiga perkara nasihat Us Dasuki :

 1) Manage lah masa dengan Al-Quran, sibuklah dengan persatuan macam mana pun, Al-Quran jangan tinggal. Kalau tak sempat juga, baca saja pun takpa. Yang penting kamu tak tinggal. Sebelum ada apa-apa tanggungjawab, jaga Quran elok-elok. Seperti taggungjawab keluarga dan kerjaya, kena pandai urus mada untuk Al-Quran.

2) Akhlak kamu. Jaga akhlak ketika urus program. Apabila kita ada Al-Quran, kita akan rasa gelisah apabila nak contact lelaki kalau mula lari dari hal penting. Kadang rasa tak boleh nak teruskan berurusan, itu sebab Al-Quran sekat kamu. Bila ada rasa gelisah itu, maknanya Allah masih jaga kamu.

3) Jaga hubungan dengan Allah swt. Sibuk macam mana sekalipun, jangan tinggalkan solat Dhuha.
Jaga solat Dhuha. Kalau tak baca Quran, hidupkan hati dengan zikir selalu. Bangun pagi, jangan baca Whatsapp dahulu.

Suatu nikmat Allah swt, apabila dapat mendengar nasihat dari murabbi Al-Quran.

Allahu allah...

Rindu kehidupan di DQ. :(

Apabila ustaz menyebut perihal Quran, teringat setiap pagi kehidupan di sana. Jika disini, setiap pagi terus disibukkan dengan akademik semata, tetapi disana... awal pagi sudah disibukkan dengan Al-Quran terlebih dahulu beberapa jam.
Kemudian, barulah disusuli akademik.

Benarlah nasihat ustaz semasa di alam diploma, ustaz selalu menekankan "apabila kamu di alam universiti nanti, susah dah kamu nak jumpa biah seperti di DQ. Ketika itu kamulah kena pandai urus masa kamu untuj Al-Quran."

Allahuakbar...

Pesanan pensyarah lain yakni Ustaz Zaki "kamu nak berjaya senang saja, banyakkan doa untuk mak ayah kamu dan guru-guru kamu." Allahu allah...

Antara sahabat seperjuangan kelas tasmik di Ukm. Alhamdulillah. 10.05.15 beemula kelas ini, atas nasihat Ustaz Dasuki. Doakan kami istiqamah.

Mudahan perkongsian ini bermanfaat untuk semua pembaca. Moga mengalir pahala buat Ustaz Dasuki, Ustazah Suhaida, Us Zaki, Us Rauf dan kesemua murabbi.





020615
0339 am
Ukm Bangi

No comments:

Post a Comment