Saturday 13 June 2015

Makkah & Ramadhan Kareem


Bismillahirrahmanirrahim...



Sedang Aisya menikmati makan petang di kamar asrama, dia menerima satu kiriman mesej Whatsapp dari sahabat baiknya.

Yang jauh diperantauan sana, bumi Anbiya'.

Mesej panjang itu dihantar untuk memohon kemaafan dan mohon iringan doa kerana Raihanah bakal ke tanah suci. Menunaikan ibadah umrah. Berpuasa disana. Allahu...

Bahagia Aisya mendapat khabar itu, beberapa hari saja lagi sahabat tersayang akan berpijak ke Tanah Suci, melihat rumah Allah swt yang menjadi arah kiblat sekalian muslim.

Aisya teringat perbualan lepas. " Sya doakan ya, ada rezeki lebih nanti bolehlah kita sama-sama ke sini. Saya nak Sya datang sama nanti." kata Raihanah.

Ketika itu juga dia teringat semula akan perkenalan pertama mereka berdua, sebelum menjadi akrab!

Indah aturan Allah swt. Dari seringkas perbualan menjadi seindah perhubungan. Sehingga ke sini terasa mahabbah ukhuwah fillah itu. Kadang kala hanya airmata menjadi saksi kerinduan akan sahabat itu, dikala kejauhan ini.

"Ya Allah, permudahkanlah urusan dan perjalanan sahabatku ini. Izinkan aku jua sampai kesana di usia muda, sebelum aku menutup mata."

Cemburu rasanya terhadap mereka yang berpeluang kesana ketika muda ini. Baru-baru ini ternampak gambar naqibah dan suami telah kesana juga. Allahu... Alhamdulillah, rezeki mereka lebih murah.

Seorang guru sekolah lama pernah mengajak ke Makkah bulan Disember tahun hadapan, tapi... Apabila difikirkan pada waktu itu musim peperiksaan. Wang? Sempat ke nak kumpul... Hmm.

Pernah satu perasaan menghinggap disanubari. Terasa amat mahu ke Makkah!
Melihat sendiri kaabah! Dan mendengar alunan azan disana.
Rindu dan keinginan yang membuak.
Kebetulan pula, dia terjumpa tawaran menjadi mutawif dan mutawifah. Pantas Aisya mengambil peluang mendaftarkan diri sebagai mutawifah. hehe, walaupun tahu keupayaan diri belum mampu. Namun, Aisya tetap mencuba!

Mana tahu, ada rezeki kan! Semua itu kuasa Allah!

Usaha dan doa. Selebihnya serahkan padaNya.


Ramadhan bakal tiba beberapa hari saja lagi kan...
masyaAllah.

Mudahan kita berkesempatan menemui bulan mulia itu dan kita sama-sama memupuk jiwa rabbani. Supaya ibadah puasa kita diterimaNya dan kita dapat membina peribadi lebih baik.
allahumma aamiin.

Ya Ilahi, makbulkanlah doa kami dan bantulah kami untuk menjadi hambaMu yang lebih baik. Moga bulan Ramadhan bulan tarbiyah buat diri kami. allahumma aamiin.

moga akan ku sampai kesini suatu masa nanti.aamiin3.

~doakan saya, dalam fatrah imtihan~



Ukm Bangi
0635 pm
130615

No comments:

Post a Comment