Saturday 5 August 2017

Kawan Baik dah nikah? Relakslah.


Dari whatsapp lagi aku dapat rasa sahabat aku seorang ini tengah happy dan gerenti kalau senyum tu orang kata senyum sampai telinga.

Aku Whatsapp dengan dia sejak minggu lepas sebab berjanji nak jumpa hari ini. Masa tu aku dapat rasa kegembiraan dia bila dia cakap tak lama lagi dia nak nikah. Alhamdulillah akhirnya sampai jodoh dia.

Hari ini alhamdulillah setelah sekian lama tak jumpa, Allah swt izinkan jumpa melepaskan rindu sebelum dia fly sementara ke negara orang. Dating kat KLCC je, duk kat taman sambil mengimbau sikit kenangan lama dan kongsi cerita terbaru.

Tapi sayang, aku tak banyak bercerita pun tadi malah aku banyak tanya pasal dia ja. Entahlah, mungkin dah penat nak cerita benda sama saja. Bukan tak nak cerita dengan dia, bukan, tapi entahlah rasa lagi suka mendengar cerita dia. Yelah, orang tengah bahagia, baik kita dengar cerita bahagia-bahagia je, aku boleh tumpang sekali. Hehe.

Selepas balik, Whatsapp lagi dan dia cakap "nanti nak awak jadi pengapit saya."

Alamak! Lagi permintaan dari member minta aku jadi pengapiat.

"Asyik jadi pengapit orang je ni. Diri sendiri entah bila lagi. Haha."
Itu je aku mampu balas. Ngeh ngeh.

Hm, tahun ni ramai kawan sebaya aku nikah. Tahun ni jugak sorang kawan rapat aku dah kahwin, dan opkos lah aku jadi peneman dia dan pengapit hari tu. Hihi. Takpa, orang kata ambil berkat orang dulu. Haha.

Maghrib tadi mak cakap raya korban nanti dua sepupu aku bertunang. Mak aiii, dahla berderet, raya kedua dan ketiga. Hm, takpalah, aku belum lagi.

Bila renung-renung balik, buat apa aku nak sedih bila kawan nak nikah, buatpa nak risau, buatpa nak fikir sangat pasal jodoh sendiri. Kalau belum tiba, belumlah. Allah swt kan lebih tahu. Cehh.

mungkin faktor usia makin meningkat ni, kita jadi dah tak peduli sangat benda tu. Kita semakin nampak apa tujuan hidup, semakin nampak apa kita perlu kejar dulu sebenarnya.

Masa tu kita fikir, baik aku manfaatkan masa yang ada ni untuk bina impian aku hingga aku berjaya dan bahagia. Kita fikir baik aku bahagiakan diri aku, mak ayah aku.

Satu benda juga yang aku ingat pesan pensyarah Bahasa Arab aku, positif je selalu dan kalau hati belum terbuka, belum sampai jodoh lagi la tu.

Yes! Aku kagum sangat dengan pensyarah aku seorang ni. Selepas kematian suami, beliau survive sendiri untuk jaga 6 orang anak (6 rasanya). Jadi rapat dengan ust, ibaratnya macam ummi ku jugalah hihi. Kadang kalau dah whatsapp, lama juga sembang. Macam-macam especially pasal kehidupan lah. Kadang ada jugalah sembang pasal jodoh, macam tu lah nasihat ust, "apa-apa positif je, kalau hati belum terbuka, makna jodoh belum sampai." Hihi...

So korang pun samalah. Relakslah! Kalau dah habis belajar, mohler kita sama-sama fikir dan cari jalan macam mana nak jadikan impian kita selama ni jadi realiti.

Tak payahlah nak sedih sangat! Perempuan biasalah, emosi terusik sikit kan kalau ramai kawan dah kahwin. Hihi. Relaks, jomlah kita bahagiakan diri sendiri, gapai cita-cita kita. Mungkin belum giliran kita, sebab banyak benda kita perlu selesaikan dulu.

Mungkin juga sebab kita perlu perbaiki diri kita lagi. Kan? Allah swt kan the best planner. Jangan pula kita lupa itu! Hihi.

Okay, tu jelah bebelan kali ni. Moga epi uolss! K baiii...


Umie Balqis

No comments:

Post a Comment