Friday 29 May 2015

Qurratul Ain !

Bismillahirrahmanirrahim...




" Kak long, ayah tahu kak long sudah menginjak dewasa. Pastinya kak long mempunyai rasa mahu dicintai, mempunyai insan tersayang bergelar suami.

Kak long, ayah juga akui pemuda yang datang sejak akhir-akhir ini pemuda yang baik. Ayah kagumi caranya mahu mengenali anak ayah ini.

Cuma satu saja ayah mahu sangat kak long tahu, ayah bukan menghalang kak long cuma ayah tak nak melihat anak ayah bersedih lagi.  Jika boleh, ayah mahu kak long bahagia selalu. Kak long mengecapi kebahagiaan dengan sebaiknya. Buat masa ini, biarlah kak long belajar dulu. Ayah tak nak kak long dikecewakan lagi. Bagi ayah, biarlah pemuda itu datang menyunting anak ayah apabila anak ayah sudah bersedia segalanya. Sudah selesai pengajian. Datangnya dengan keadaan terus mahu melangsungkan majlisnya. Tak perlu menunggu lama, risau kak long dilukai lagi.

Ayah sayangkan kak long. Cukup sekali anak ayah menangis suatu masa dahulu, ayah tak mahu melihat peristiwa itu berulang lagi. Selepas ini, harapan ayah, mahu melihat air mata kebahagiaan dalam keberkatan pada wajah anak ayah ini.

Kak long, kasih seorang ibu dan ayah cukup besar kepada anak-anaknya apatah lagi jika anak dara. Bukan senang mahu melepaskan tanggungjawab anak dara kepada seorang pemuda. Ayah harap kak long dapat memahami. Kami sayangkan kak long. "

Nur Qurratul Ain menatap ke dalam mata ayahnya. Dia dapat merasakan perasaan yang ayah mahu sampaikan. Betapa sayangnya hingga tidak mahu melihat si anak berduka lagi. Dia berdiri tepat di hadapan ayah tercinta berdekatan kereta.
Menadah kata nasihat sebelum berpisah.

'Ayah... kak long dapat merasakannya... terima kasih ayah atas nasihat ini...'
Bisik hati kecilnya sambil cuba menahan tangis.

"Baik ayah. Ayah, sebenarnya kak long pun tidak mahu terluka lagi ayah. Sebenarnya, kak long takut sangat apabila hadir pemuda itu. Kak long takut akan berulang lagi perkara sama, kak long tak mahu bersedih lagi. Kak long juga tidak akan memberi harapan padanya sebab kak long juga takut mahu memutuskan keputusan. Ayah, terima kasih sangat atas nasihat ayah... kak long sayangkan ayah."
Ain terus memeluk erat ayahnya...

'Kerana itulah aku sangat menyayangi ayahku, hanyalah dia lelaki yang SETIA dan TULUS ikhlas menyayangiku sedari dulu. Ayah tak pernah menyakitiku. Kadang kala aku terfikir, masih adakah insan yang boleh menyayangiku sebagaimana ayah menyayangiku?'

Aku yakin, pasti takkan sama. Kasih ayah hanya satu, tiada siapa dapat tiru!

Begitulah onak duri apabila menongkah usia dewasa. Diuji dengan kehadiran lamaran itu biasa bagi anak dara.

Bagiku, biarlah untuk masa ini aku menumpahkan sepenuhnya kasih sayangku pada keluarga tercinta. Biarlah aku memfokuskan perhatianku sepenuhnya kepada mereka. Biarlah aku menumpahkan kemanjaan buat adik-adikku. Biarlah aku membelanjakan rezekiku untuk mereka.

Biarlah aku mencurahkan rasa CINTA hanya buat mereka sepenuh jiwa!

Aku tahu, jika aku mahukan pasangan yan mengaulakan (mengutamakan) ibu bapa dalam kehidupannya, maka aku wajiblah sedemikian juga. Aamiin.

Ini kerana, Lelaki yang berbuat baik dengan ibunya pasti akan baik juga layanannya terhadap isterinya. Aamiin.

Pernah aku terdetik dihati "Sabar ain, jadilah penyejuk mata buat ibu ayah dulu ya, 2 tahun sahaja lagi."

Aku akan bersabar dan manfaatkan masa yang ada ini sebaiknya untuk mereka. Tambahan pula, aku khuatir andai tiba ajal mautku lebih awal. Aku tak mahu menyesal di akhirat sana kerana tak berkesempatan menumpahkan kasih sepenuh jiwa kepada keluarga tercinta. Lantaran lalai dengan keduniaan usia remaja.
Nauzubillahi min zalik.



Allahurabbi...

Tidak aku nafikan pasti hadir perasaan mahu berteman apabila melihat sahabat sudah melangkah ke alam pernikahan, tidak kurang juga sudah miliki cahaya mata.
Namun, kini hanya kesabaran sebagai sandaran.

Mahu yang terbaik, haruslah tinggikan mujahadah. :-)

Kini, apabila mata hatiku mulai celik bahawa keseronokan dunia hanya sementara, aku mula mahu mengejar kebahagiaan abadi. Aku telah melakukan sesuatu untuk mengecapi kebahagiaan itu. Salah satunya adalah surprise untuk ibu ayahku, surprise untuk mereka di akhirat nanti, mudahan diterima Allah swt. Aamiin.

InsyaAllah bakal menyusul pula surprise untuk adik beradik lain. Bagiku, aku akan amat bahagia apabila di akhirat kelak mereka dikejutkan dengan surprise itu melaui Allah swt.
Mudahan dengan itu, mereka dapat menjadi penghuni syurga firdausi. Aamiin3.
Terima kasih buat sahabat solehahku kerana melaluinya aku tersentap, aku harus bertindak setiap kali mengingati kematian!
Sebagaimana dia, telah buat persiapan menghadapi kematian andai tidak berkesempatan menemuiku. Dia sudah sediakan surat cinta buatku. :-)

Kini, aku masih dihambat rasa takut akan kematian. Hingga satu tahap, aku rasa mahu gembirakan semua orang. Aku mahu bahagiakan mereka, kerana aku bahagia dapat melihat mereka tersenyum.
Apabila aku sering digelar oleh sahabat-sahabat bahawa aku ini kelakar, aku bersyukur kerana dengan itu mereka bisa tersenyum.
Aku berjaya membuat mereka bahagia biarpun aku sendiri tidak percaya yang aku ini kelakar bagi mereka. Hmm. :-)

Aku mahu melihat mereka sentiasa SENYUM, sebagaimana aku yang suka senyum.
:-)

Itu juga sebagai bekalanku sebelum kematian menghampiri. Aku mahu membahagiakan insan sekelilingku semampu aku.

Biarpun aku sedar, aku tak mampu membahagiakan kesemua mereka. Hmm. Hanya doa sebagai ganti.


Buat awak, sehebat mana sekalipun ujian-ujian ini merempuh saya, akan saya cuba kuatkan diri. Saya tahu, melaluinya Allah sedang mendidik diri menumu kematangan dan mengenal kehidupan.
Awak, sentiasa dalam doa saya, menjadi rahsia saya dengan DIA.
Jika bukan jodoh saya dengan awak, di dunia ini, saya berharap jodoh saya dengan pemuda syurga sana. Aamiin3.
semoga bahagia menjalani kehidupan seharian awak. Aamiin3. :-)

Bahagiakanlah dan hormatilah ibu ayah awak, saya sedang membahagiakan ibu ayah saya. Andai ada jodoh, moga kita akan disatukan beberapa tahun lagi, aamiin.
Moga awak adalah pemuda yang dilimpahkan dengan sifat penyayang biarpun orang melihat awak penuh ketegasan.

Di sini mahu saya tekankan bahawa utamakanlah pandangan dan nasihat ibu ayah tercinta kita. Redha Allah swt terletak pada redha mereka. Yakinlah, apa saja yang mereka putuskan adalah keputusan bertunjangkan kasih sayang. Kasih sayang yang tiada banding nilainya!

Yakinlah jika hari ini,tahun ini kita menghormati mereka, pasti di masa hadapan segala aturan kehidupan kita LEBIH mudah dan berkat. Percayalah. Allah swt tidak akan sia-siakan anak yang menghormati orang tuanya.
Sering kali saya melihat realiti kehidupan ini, mereka yang sangat menjaga hati orang tua, perjalanan kehidupan sangat 'mewah' dengan rahmat Allah swt. SubhanaAllah.

Itulah kebenaran janji Allah swt. DIA tidak pernah mendustai akan janjiNya. Selagi kita beriman padaNya, patuh pada ibu bapa, pasti rahmatNya menyusuri kehidupan kita. Pasti, Dia kan Maha Penyayang.:-)

JOM ! Jadi penyejuk mata ayahanda bonda kita. Jangan kita sakiti hati mereka. Bahagiakan mereka semampu kita. Jangan sampai kita menyesal, setelah mereka tiada di depan mata. Moga andai mereka ditakdirkan pergi dahulu, kita lapang hati kerana telah laksanakan tanggungjawab sebagai anak sebaiknya, sepanjang hayat mereka. Mari, sama-sama kita! :-)

Seburuk dan sejahat mana sekalipun mereka, jangan kita memderhakai mereka. Banyakkan berdoa pada Allah swt agar mereka diberikan hidayah ya.

sebarkan kasih sayang....
Terhadap kesemua makhlukNya. :-)




Tulisan ~Nur Qurratul Ain ^^




290515
0251pm
Jumaat Barakah

1 comment:

  1. Moga terus qowiy..bukan kita yang memilih takdir..tetapi takdirlah yang memilih diri kita..moga kuat sahabat..rindu ukhuwah itu

    ReplyDelete