Monday 11 August 2014

Mahar untuk Hawa...




Bismillahirrahmanirrahim..

~ ~ ~ ~ ~

Akan tiba satu masa kita teringat insan-insan yang pernah hadir dalam hidup kita dan membahagiakan kita.

Mulanya kita sangka kita kuat menempuhinya.

Rupanya ingatan terhadap mereka masih ada.

Kerna dia pernah bahagiakan kita dan berkongsi suka duka dengan kita.

Tak kira, ibu ayah, atuk nenek,teman akrab, mahupun suami isteri.

Teringat perkenalan saya dengan seorang ukhti di Dataran Merdeka semalam.

Setelah taaruf serba sedikit, saya bertanya..
"akak, dah kahwin lah ya?" 

"ya. Akak single mother".

Mulanya saya tak percaya.

"apa kak?" saya cuma mahu kepastian.

"single mother."

Oh.. Lalu saya tak bertanya lagi tentang itu.

Risau hatinya tersinggung.

Sehingga ke hari ini sy masih tertanya-tanya, kenapa ukhti berpurdah itu menjadi ibu tunggal? 

Hm.
Takkan cerai?
Saya tak percaya!
Tak mungkin.
Tapi tak mustahil juga.

Mungkin kematian suami kot.



Allah.
Bila kita kehilangan insan tersayang buat selamanya lagilah sukar utk menepis rasa rindu bila teringatkan mereka kan?

Kadang terfikir juga, bagaimanalah para wanita yang bercerai,ditinggalkan atau kematian pendamping bisa kuat menjalani kehidupan mereka?

SubhanaAllah. Segalanya atas kekuasaan Allah membantu dan memberikan kekuatan kpd mereka.

Kuatlah wahai para muslimah apa sahaja ujian kita! 

Seorang ustaz pernah berkata, bila kita diuji ada dua sebab :

» Allah mahu hapuskan dosa-dosa lalu

» Allah mahu mengangkat darjat kita.

Justeru tetaplah tersenyum.

Wahai hawa sayang sekalian.



Bila diuji, segeralah baca innalillahi wa inna ilaihi rajiun & hayati maknanya..

Kita akan menjadi tenang. InsyaAllah.

Saat itu, terimalah 'mahar terindah' dari-Nya yakni segunung kekuatan.

ALLAHUAKBAR.

Airmata mu sangat berharga dan kerna itulah istimewanya dirimu, duhai Hawa sayang...




:; copy paste dari status saya bertarikh 3/8/2014 ::



Allah merindukan rintihan kita, bersyukurlah wahai sayang...


Dekati Dia, rapati-Nya dan dakaplah ia seertanya!
Jangan dilepaskan lagi Dia !

Akhirul kalam, semoga kita semua diberikan kekuatan hati untuk setia mencintai-Nya hingga hujung nafas kita.

Jaga diri ya duhai sayang sekalian.

assalamualaikum wrm wbt.

No comments:

Post a Comment