Saturday 16 August 2014

'PELANGI' ku...



Bismillahirrahmanirrahim...


Usai solat, dia sekali lagi bersujud di sejadah bersama linangan air mata...


~ ~ ~ ~ ~


"Ummi! Ummi ! Ummi !" Jerit dia dari tingkat atas sambil berlari menuruni anak-anak tangga.

Tak sabar rasa hatinya mahu berkongsi berita itu dengan dua insan tersayang yang baru sahaja pulang dari tempat berniaga.

Sebaik dirinya sudah berada di tingkat bawah, dia mendekati ummi, dan terus memeluk ummi dari arah belakang. Betapa lebarnya senyuman si dia manakala ummi masihkehairanan dan kebingungan dengan sikap anak gadisnya.

Kemudian, dia menuju ke arah papa yang sedang duduk di atas kerusi tidak jauh dari ummi. Dia terus menyalami tangan kasar papa. Tangan yang bersusah payah mencari rezeki buatnya sekeluarga selama ini.
Tangan yang sanggup berkorban terkena percikan api saat berada di dapur. Itulah tangan papa atau seorang ayah!

"Ummi, pa.. alhamdulillah, orang dapat masuk universiti." Akhirnya berita gembira itu diucapkan jua dan meleraikan kebingungan kedua orang tua tercinta.Dia masih setia duduk di kerusi bersebelahan papa.

Jelas kelihatan riak terkejut dan bahagia pada wajah ummi papa. Allahuakbar. Mungkin ummi masih terkejut dengan berita itu. Iyalah, tiba-tiba sahaja... Dahla ummi baru sahaja duduk melepaskan lelah, setelah penat berniaga di bawah teduhan khemah kecil.

Pa bertanya, " Alhamdulillah. Dapat U mana?"

"Alhamdulillah pa, orang dapat masuk UKM. Tadi keputusan UPU tak dapat cek lagi, jadi orang rasa nak cek yang UKM dulu. Tak sangka, orang berjaya." Cerita anak gadis itu dengan perasaan penuh bahagia.
Baginya inilah hadiah untuk ummi papa yang sanggup membakar diri untuknya adik beradik.

Ya ummi pa, memang ini hadiah untuk ummi pa. :'(

Semuanya rezeki dari Allah. ALHAMDULILLAH.

"Pa, tadi orang ada bernazar, sekiranya orang mendapat keputusan baik, orang nak menderma sejumlah wang ke surau atau masjid. Nanti pa ingatkan orang ya." Katanya sebelum menunaikan solat Zuhur.

Tarikh keramat 12 Ogos 2014, hari Selasa bersamaan 15 Syawal 1435, adalah hari yang amat membahagiakan dirinya dan keluarga.


~ ~ ~ ~ ~


" Ya Allah...
Sungguh, tidak terbilang lagi nikmat yang Dikau curahkan padaku...
Terlalu banyak Ya Rabb...
terlalu banyak...

walau aku masih melakukan dosa,
nikmat tetap Kau beri padaku.

Duhai Allah Yang sangat Pemurah...
Aku malu dengan Mu...

Banyak dosa telah aku lakukan...
tapi tetap jua Kau beri bahagia padaku...

Allah...

Duhai Allah Yang setia menyayangiku...
meski aku diuji hebat,
aku disakiti sebelum ini...
Kini...
aku amat mensyukurinya Ya Rabbul Izzati..

kerana...
betapa indahnya bahagia yang Kau gantikan dari derita itu...
betapa aku sangat bersyukur Ya Tuhan...

Biarpun aku terlalu sakit,
biarpun melimpah airmata ku mengalir sebelum ini...

tika ini ku merasai...
betapa Engkau sangat menyayangi aku...
Kau tidak biarkan aku berterusan menangis...

Allah...

Allah

Allah...

Duhai Allah...

nikmat Mu yang manakah lagi ingin aku dustakan...

='(


Dia tertunduk sayu dan lemah di atas hamparan sejadah...

Tangisannya hari itu, tangisan kesyukuran dan kebahagiaan...




~ ~ ~ ~ ~


Kepada hati-hati yang sedang menangis...

Terssenyumlah duhai sayang.

Tabahlah.

Sabarlah menerima ujian hidup.

Yakinkan diri,

Allah takkan biarkan hamba-Nya berterusan menangis...

andai kita sabar, pasti ada 'PELANGI' menghiasi senja kehidupan kita. 

senyumlah duhai sayang sayang...


~ ~ ~ ~ ~


Di sujud itu.. hatinya berdoa...

" Ya Allah, jadikanlah aku anak yang sentiasa rajin membantu ibu ayah ku. Ya Allah, terlalu banyak pengorbanan ibu ayah ku... mereka sanggup berpanasan demi mencari sesuap nasi untuk aku, anaknya... Kini, kulit mereka terbakar kerana itu Ya Allah...
Sayangilah ibu ayahku...
Aku sangat sayangkan ibu ayahku duhai Allah..."

Airmata mengalir laju mengiringi bait-bait doa itu... Hatinya sangat mensyukuri apa yang sudah dia lalui sebelum ini...

Ramai sahabat berkata, tabahnya dia, kuatnya dia hadapi ujian itu...

~ ~ ~ ~ ~

Ya! Aku cuba kuat... kerana aku mahu sekuat ummi..!
teringat aku kata-kata seorang pakar motivasi,

 "Anak yang hebat , datangnya dari seorang ibu yang hebat."

sejak itulah, aku cuba meniru kekuatan ummi berpenat lelah untuk anaknya, malam hari ummi memasak gulai-gulai di kala anak-anak dibuai mimpi, dan siang hari ummi papa bersama keluar berniaga.

Ya, ummi papa ku tidak belajar hingga menara gading sana, tapi melihatkan kecekalan dan kekuatan mereka berdua, membuatkan mereka kelihatan HEBAT dimataku...

Pernah ummi berkata...
"Kalaulah ummi tiba-tiba terjatuh, macam mana nanti... siapa nak masak ini semua?"

Allahu...

Ummi, tiada alasan lagi untukku tidak membahagiakan dirimu terlebih dahulu...
sebelum aku mengecapi bahagia untuk diriku...

Ummi, jangan tinggalkan aku dulu...

* sapu airmata sayang...* ='(



~ ~ ~ ~ ~

Sayangi dan hargailah ibu ayah kita ye sahabat sekalian...

Jangan sampai terlambat, nanti menyesal tiada gunanya lagi...

hari ini alhamdulillah, saya terinspirasi dengan dua drama Melayu, pertama drama 'Kerana Aku Seorang Anak...'

Drama kedua, disiarkan semalam di Tv9 bertajuk 'Bintang Hati Umi'...

semoga kita semua sentiasa menjadi anak yang menghargai pengorbanan ibu ayah, mengasihi dan menyantuni mereka sepanjang hayat kita...

semoga kita menjadi anak yang soleh solehah. allahumma aamiin.!

*mohon semua pembaca aamiinkan...*

mohon doakan dipermudahkan segala urusan saya untuk sambung pengajian peringkat ijazah sarjana muda di UKM bermula 1 September 2014. Serta diberkati Allah pengajiaan saya ini. aamiin3.

Inilah hadiah untuk ibu ayah saya.
alhamdulillah. :)


"Telah berulang kali, hatimu ku lukai,
Kasih sayangmu kan tetap mengatasi..."

semoga kita semua akan setia menjadi bintang hati ummi ayah kita.aamiin3.

now playing~ bagaikan langit memeluk bintang nyanyian Affan Aizat...='(



sekian,

assalamualaikum wrm wbt.





Nukilan Jiwa : Permata Ibubapaku
Gombak
0219am
160814

No comments:

Post a Comment